A pécsi szerdai nevelés és móvelődéstörténet előadások során maga az előadó az oktatási rendszer történetét – elsősorban társadalomtörténeti keretben tekinti át. A neveléstörténet kurzus során – a tárgy hagyományainak megfelelően - a hallgatóknak számos nagy pedagógiai gondolkodóval, neveléstudóssal is meg kell ismerkedniök. Ezt hivatottak megkönnyiteni a kiselőadások – egyenként 20 percben.
Kiselőadást tartani minden hallgatónak kötelező.
A kollokviumba beszámit a kiselőadáson nyújtoitt teljesitmény.
21 előadást ajánlok fel, egy előadásban vagy egy-egy szerzőről (pl.2,3,4. előadás esetében), vagy egy csoportról (a Pukánszky-Németh féle neveléstörténet logikája szerint)pl. 1,6.,7. előadás keretében)
A kiselőadásokra az általam megadott napokon kerülhet sor:
október 11: 1,2,3,4,5 sz. előadás
október 25: 6,7,8,9,10 sz. előadás
nov 8: 11,12,13,14,15 sz. előadás
nov 22: 16,17,18,19,20,21. sz. előadás
Ha valaki az adott napon beteg lenne legkésőbb a következő alkalommal megtarthatja a kiselőadást.
A jelentkezés módja: a Neveléstudományi Intézet titkárságán (a Paulus bejárattal szemben kezdődő földszinti folyosón jobbra a második ajtó) lehet találni két jelentkezési lapot: az egyikre a szerda délelőtti a másikra a szerda délutáni kurzusra járók iratkozhatnak fel, nevüket az egyes témák mellé beirva.
TÉMÁK
1. Humanista gondolkodók véleménye a nevelésről
- Rotterdami Erasmus
- Juan Luis Vives
- Francois Rabelais
- Michel de Montaigne
2. Johannes Amos Comenius
3. John Locke
4. Rousseau
5. Pestalozzi
- Kant
- Fichte
- Hegel
- Schleiermacher
7. A pedagógia önálló tudománnyá válásának kezdetei
- Trapp
- Milde
8. Herbart
9. Herbart követői
-Ziller
-Stoy
-Rein
-Willmann
10 A Herbart-kritika megjelenése
-Usinszkij
-Tolsztoj
August Comte
Herbert Spencer
Alexander Bain
12 Evolucionizmus és materializmus
13) Az "életfilozófia" hatása
- Schopenhauer
- Friedrich Nietzsche
- Bergson
o
- Lubrich Ágost
- Kármán Mór
- Fináczy Ernő
- Weszely Ödön
- Prohászka Lajos
- Felméri Lajos
- Schneller István
- Imre Sándor
- Mitrovics Gyula
- Karácsony Sándor
17. Nagy László és a magyar reformpedagógusok pedagógiája
18. reformpedagógia
- William James
- Dewey
- Eduard Claparede
- Maria Montessori pedagógiája
- Ovide Decroly pedagógiája
- Adolphe Ferriere
- Rudolf Steiner munkássága
- Helen Parkhurst
- Georg Kerschensteiner
- Celestin Freinet
- Makarenko
19 Más tudományos hatások
W. Dilthey
Spranger
20 Szociál ás morálpedagógia
- Emile Durkheim
- Paul Bergemann
- Paul Barth
- Paul Natorp
- Foerster
Az előadások alapanyagául javasoljuk a
Pukánszky-Németh féle neveléstörténetet http://mek.oszk.hu/01800/01893/ - s az abban az egyes témákhoz felsorolt irodalmat.
A magyar pedagógiai Lexikont http://www.pedagogia-online.hu/modules.php?name=PedLex
A Pallas Lexikont http://mek.oszk.hu/00000/00060/html/
Fináczy: Az újkori nevelés története http://www.neumann-haz.hu/scripts/webkat?infile=virt_keret.html&oid=385707&dok=/scripts/SGML/BHISGMLtr?finaczyujkori/finaczyujkori0000.sgml
És természetesen a neveléstörténeti szöveggyüjteményeket, melyekben eredeti müvek részletei találhatóak:
Neveléstörténeti szöveggyűjtemény (Mészáros István, Németh András és Pukánszky Béla összeállításában)
Javasoljuk továbbá tanulmányozni a http://opac.opkm.hu/ oldalt.