Nagy Péter Tibor: A neveléstörténet – tanárképzősöknek, PTE BTK NTI, 2005 tavasz
Vizsgatematika
A hallgató feladata, hogy az alábbi tételekből a megadott kötelező irodalom alapján felkészüljön, valamint, hogy 3 általa kiválasztott tételhez egy-egy cikket vagy tanulmányt találjon a könyvtárban és olvassa el.
A szóbeli vizsga során a hallgató az alábbi 13 tétel egyikét kihúzza és arról beszámol. A tételhez tematikusan legközelebb álló szabadon választott cikk vagy tanulmány ismertetése is a vizsga része.
I. A nevelés és oktatástörténet versengő paradigmái
A gyakorlattörténet és elmélettörténet internalista és komplex felfogása.Gyermekkortörténet - mint puha és kemény diszciplina. Szervezettörténet deskriptiv és megértő módon. Oktatáspolitikatörténet és az oktatás történetének politikatudományi megközelítése. A társadalomtörténeti megközelítés makro és mikro eszközei.A közép-európai oktatástörténész sajátos lehetőségei és lemaradásai.
II. Az ősi kulturkörök, és az európai szemüveg
A templomnak alávetett iskola:Egyiptom
A szekularizált iskola: Mezopotámia
Két iskolarendszer versengése az indiai szubkontinensen az ie 6 - isz 18 században
Hivatalnokképzés vizsgaszabályozással:Kína kétezer esztendeje
III. A "már a régi görögök is" mitosz és funkciója a neveléstörténetben
Az agrárius - etatista alternatíva: a spártai egyenlőségelv
A merkantil - piaci alternatíva: athéni demokrácia
Az iskolák teremtette pánhellénizmus: szofisták és ellenfeleik
Pánhellén állam és az oktatás: Nagy Sándor és Arisztotelész
Agrárius-"törzsökös" állam és a merkantil-hellenisztikus társadalom ellentéte a római oktatásügyben
Császárkori oktatáspolitika: "merkantil" és etatista erők szövetsége
A keresztény iskolázás "barbár" és "hellenizált" útja
IV. Az “egységes egyházi oktatás” mitosza.
Az oktatás és a szocializáció világi intézményrendszere, az egyház, mint az állami oktatáspolitika eszköze.
A püspöki iskolarendszer regionális különbözőségei
A szerzetesi iskolarendszerek három generációja
Az egyetemek két típusa
A teológiai-filozófiai viták társadalomtörténeti értelme
Van-e reneszánsz oktatásügy?
V. Felekezeti versengés az újkorban
Luther: egyetemi vagy népmozgalom?
Az alfabetizmus expanziója
A kálvinizmus terjedésének társadalom és oktatástörténeti kontextusai, Weber és a "magyar eset".
Protestáns államok és katolikus államok az oktatásban
Versengő csoportok az egyvallású államokban is
VI. A 19. sz.: az egyházi szerepvállalás hanyatlásának kora:
Az államegyház fokozatos helyettesítésének prototípusa: Anglia
A gyors szekularizáció prototípusa: Franciaország
Az államegyház “polgárosításának” útja: Svédország
Minek "a modellje" Poroszország?
Magyar oktatásügy 1867 előtt
VII. A magyar tanügyigazgatás és oktatáspolitika egyensúlyi korszaka
A politikatörténeti és oktatástörténeti periodizáció eltérésének okai
Elsô korszak 1777-1876
Második korszak Az 1876-1935
VIII. A magyar tanügyigazgatás és oktatáspolitika etatista korszaka
- Az 1935-ös fordulat
- Az irányítás átalakulása
- A tanárok mindennapi tevékenységének átalakulása
IX. A “húszadik század” oktatásügyi sajátosságai az euro-amerikai oktatásügyben
expanzió
gyakorlatiasság
demokratizáció – populizáció
liberalizmus és szociáldemokrácia
Az amerikai és az európai út
fasizmus és nemzetiszocializmus
A Szovjetunió és a befolyása alatt álló országok oktatási rendszerei
X. Iskolatípusok Magyarországon
Népiskola
Polgári iskola
Tanítóképzés
Felsőkereskedelmi iskola és a szakképző intézmények
Középiskola
Egyetem
XI. Fenntartói pluralizmus a magyar oktatásügyben
állami iskolák
községi és városi iskolák, a főváros, mint iskolafenntartó
a tanulmányi alap iskolái
szerzetesrendek és püspökségek, mint iskolafenntartók
protestáns iskolafenntartás
a görögkeleti iskolafenntartás és a nemzetiségi kérdés
Magániskolák
XII. Tantervek és tankönyvek Magyarországon
A tananyagok
A tantárgyak
Tantervek
Tankönyvek
XIII. Oktatás és társadalom Magyarországon
a születési előjogok képzettségi transzformációja a 19-20 században
a nemesi és nem nemesi középosztályok iskolázása
felekezeti egyenlőtlenségek a 19-20 században
regionális egyenlőtlenségek a 19-20 században
az alsó társadalmi csoportok útja az iskolába
Tankönyvként használandó:
The history of education szócikke az Enc Britnek , lásd: http://nagypetertibor.uni.hu
Pukánszky Béla- Németh András: Neveléstörténet (sokféle kiadás) lásd:
http://primus.arts.u-szeged.hu/~pukanszk/konyv/