Nagy Péter Tibor

ISKOLALÁTOGATÁSI ÉS ISKOLASZERVEZÉSI KÉNYSZER

 Egy könyvekkel kibélelt dolgozószobában, illetve egy CD-ROM-mal, modemmel, hangkártyával stb. „felspécézett” számítógép előtt üldögélő ember – arról nem beszélve, ha néha még katedrán is áll – hajlamos úgy tekinteni, hogy a gyermekek számára az iskolába járás, a tanulás a „természetes állapot”. Illetve, ha a közelmúltban gondolt is az ellenkezőjére (lásd Illich, 1971-ben a Deschooling Society-ban), akkor az iskolába nem járást mint a társadalmi egyenlőtlenséget újratermelő iskolával szembeni idegenkedést ábrázolta; esetleg – ahogy a Rogers-szülők és -pedagógusok tábora – a modern társadalom szabadságjogainak részeként értelmezte, vagy éppen úgy vélte, hogy saját gyermekeinek értelmiségiként biztosan jobb nevelést tud adni, mint az iskola (Illich 1971). Nem gondol arra, hogy az iskola – pontosabban az iskolát fenntartó és működtető társadalmi csoportok, szervezetek és hatóságok – az iskolatörténet meghatározó részében kisebb-nagyobb erőszakkal terelte a gyerekeket iskolába.

Mégpedig nem a gyerekekkel szembeni erőszakról, hanem a felnőttekkel, a szülőkkel szemben alkalmazott kényszerről van szó. Azokkal szemben, akiket az oly gyakran alkalmazott természetjogi érvelés szerint gyermekeik nevelésének joga kizárólagosan megillet.

A fentieken túl az ember a 20. század végén azt tapasztalja, hogy az önkormányzatok és egyházak egyaránt ambicionálják az alsó fokú iskolafenntartást. A szervezetek mindennapi működését megfigyelve azt is megállapíthatjuk, hogy mindenki hatáskört akar az oktatásügyben. A tipikus konfliktus éppen abból származik, ha valaki – akár az állam akár más – e fenntartási, illetve beleszólási jogosultságot kétségbe akarja vonni. Keveset gondolunk arra, hogy ez nem volt mindig így. Az iskolafenntartási-kötelezettség nem kevesebbet jelent ugyanis, minthogy a helyi közösségek (egyházközösségek) igényeitől függetlenül, valamely magasabb nem helyi világi vagy egyházi akarat mentén kötelezik őket arra, hogy forrásaik egy részét – jórészét – iskolafenntartásra, és ne más, a helyi közösségben fontosabbnak ítélt célokra fordítsák, illetve fokozzák a helyi adóbevételeket – társadalmi feszültségeket vállalva ezzel. A tanügyigazgatási, iskola­felügyeleti-kötelezettség pedig nem kevesebbet jelent, minthogy egyes a tanügyigazgatási, fent említett kérdései iránt nem érdeklődő – s ebben nem is érdekelt – tisztviselőket arra kényszerít az állam, vagy a felsőbb egyházi hatóság, hogy munkaerejüknek, munkaidejüknek jelentős részét mégis erre fordítsák; hogy a világi vagy egyházi igazgatási költségek jelentős részét az iskolalátogatáshoz elkerülhetetlenül szükséges utazási, szállásköltségekre, valamint – és ez néhány száz évvel ezelőtt egyáltalán nem volt jelentéktelen tétel – papírra és írószerre kössék le. E kétféle – iskolalátogatási és iskolaszervezési – kényszer kettős logikájának változása képezi – szaktörténeti értelemben szükségképpen vázlatos – tanulmányunk tárgyát.

Első szakasz: az iskolaszervezési kötelezettség

A középkor hosszú évszázadai alatt a nyugati társadalom legfontosabb szocializációs színhelye a templom és annak csak alárendeltjeként a plébániai iskola. Az egyház – a közhiedelemmel talán ellentétben – nem azért szervez a középkorban iskolát, mert „mindig is ezt tette”, ellenkezőleg, a Római Birodalomban a városok szervezték az iskolákat, az egyház dolga legfeljebb a hittanoktatás, illetve a hitoktató-képzés szervezése volt. Újdonság tehát, hogy Nagy Károly a 9. század elején arra kötelezi a püspököket, hogy szervezzenek iskolahálózatot. (Ezzel példát ad a kelet-európai „későn jövőknek” is. A 11–12. század magyar és lengyel állam „oktatáspolitikái” és egyházpolitikái e 9. századi, és nem a kortárs – az oktatásügy iránt eléggé közömbös – nyugat-európai államok mintájához nyúlnak.) A Karoling állam értelemszerűen arra már nem törekszik, hogy a szülőktől ténylegesen megkövetelje, hogy iskolába járassák gyereküket.

A sokat emlegetett egyházi és a ritkábban emlegetett állami jogszabályok egyaránt az iskolaszervezésre kötelezik címzettjeiket. 826-ban II. Jenő pápa – alaposan túlbecsülve lehetőségeit – minden egyházközséget kötelezni kívánt tanítók tartására. A lényegesen reálisabb útra lépő compostellai, illetve római zsinat a püspököket kötelezi iskolaállításra a 11. század második felében, s 100 év múlva a lateráni zsinat a – szegény gyerekeket ingyen oktató – tanítók fizetésére kötelezi a püspököket (Gyulay 1892). Ezekben az évszázadokban a püspökök – majd a püspöki cím egyszerű feudummá válása idején a püspökségek mellett működő szakhivatalnokok, a kanonokok – kötelesek az oktatásügy szervezésére, döntően a püspökségek jövedelmei terhére (Southern 1987).

A népiskolaszervezés fokozatosan községi kötelezettség lett, s már a 14. – nálunk adatolhatóan a 15. – században  probléma, hogy a községek az iskolamestert a lelkészek hozzájárulása nélkül választják meg. Ezek a konfliktusok azt dokumentálják, hogy amint a közösségnek kötelessége az iskolák felállítása, azonnal ambicionálja is az azzal kapcsolatos legfontosabb kérdésekben való döntést. Nem automatikusan az „egyház ügye” tehát ez, hanem hosszú harc folyik az iskolafinanszírozásra kötelezett világi község és az iskolafelügyeletre köteles (illetve jogosult) egyház között a tanítók kinevezéséért.

Második szakasz: a hívek gyermekeinek kötelezése

A 16. században a magyarországi egyházak szabályzatai és utasításai, csakúgy, mint a világi törvények, bőségesen rendelkeznek az iskolaállításról és iskolafinanszírozásról. Az 1560-as nagyszombati zsinat már nem a püspököt kötelezi iskolaszervezésre, hanem a helyi lelkészeket arra, hogy híveik gyermekeit a hittan elemeire oktassák.

A 16. században a konfesszionális versengés viszonyai között jelent meg tehát elsőként az az egyházi ambíció, hogy az oktatásügyet ne egyszerűen a népből való kiemelkedés ügyének (illetve az egyházi és világi értelmiségi funkciók utánpótlásának) tekintsék, hanem „mindenkire” kiterjedő szocializációs színhelynek, ráadásul olyannak, amely elkülönül a heti istentisztelettől, elkülönül a felnőttek pasztorizációjától.

A zsinat kötelezőleg megszabja a tananyagot is: az evangéliumok, az episztolák, a katekizmus, az apostoli hitvallás és a közhasználatban lévő imádságok tartoznak ide. (Azaz a helyi plébánosnak vagy a helyi gyülekezetnek nem volt választási lehetősége, hogy a nyilvánvalóan különböző üzenetet hordozó, s különbözőképpen aktualizálható ó- és újszövetségi iratok között szabadon választhasson.)

Tanító alkalmazását is elrendeli a zsinat, akinek felügyeletét és támogatását a lelkész kötelességévé teszi. Ekkoriban kezdődik az egyházi oktatásügyi jogszabályok kiadásának szinte végeláthatatlan sora, mely a helyi egyházközségek, a lelkész és a tanító viszonyát valamennyi nagy felekezet esetében szabályozza. Nemcsak arról van szó, hogy a helyi közösség nem dönthet szabadon, hogy akar-e iskolát szervezni, és tanítót alkalmazni – egyes helytörténeti vizsgálatok szerint akár másfélszeresre-kétszeresre növelve a vallás- és közoktatásügyi közterheket –, hanem arról is, hogy nem dönthet szabadon arról, hogy kit alkalmaz – ezt időnként normatívan kísérelték meg meghatározni, s szinte mindig a lelkész, esetleg más egyházi hatóság egyetértéséhez kötötték (Eötvös 1889).

Mindez látensen már magában foglalja a tankötelezettséget is, azt, hogy az iskolába járás immár nem jog és lehetőség, hanem kötelesség – bár a szabályozás a szankcionálást egyértelműen a helyi lelkész kezében hagyja, akit nem is bíztat keményebb lelki-egyházfegyelmi eszközök alkalmazására. A minden hívőre kiterjedő hittanoktatás tehát a tankötelezettség egyik ősforrásának tekinthető.

Bár a hívők iskolalátogatása – ha központi szankciók nélkül is – elvárás, az állampolgárokat egyelőre nem kötelezi világi törvény, hogy iskolába járassák gyermekeiket. Az 1548: 6. tc., 1548: 12. tc., 1550: 19. tc., 1598: 4. tc. az iskolaállítással, iskolaszervezéssel kapcsolatos jogokat és kötelezettségeket immár egy többfelekezetű társadalom viszonyaira méretezve szabályoz. De semmit nem szól a szülők kötelezettségeiről. Mi több, a törvény szövege kizárólag csak a „jó reményű ifjak” számára szervezendő iskolákról beszél – biztosítva egyébként, hogy az állam e tekintetben a püspököket ellenőrizheti is –, nincs szó tehát mindenkire kiterjedő népoktatásról.

Az 1611-es katolikus zsinat rendeli el, hogy minden plébánosnak legyen jegyzéke az iskolaképes gyerekekről – ilyen jegyzék léte mintegy feltétele annak, hogy a szülőkre érdemi nyomást lehessen gyakorolni gyermekeik iskoláztatása érdekében. (Illetve, hogy a plébániát vizitáló püspök vagy kanonok legalább a paptól számon kérhesse az iskolalátogatás arányait.) (Egyébként az igazgatástörténet tanúsága szerint bármely kötelezettség első lépése a listába vétel. Nem véletlen, hogy a nemesség még a 18. században is ellenáll a népszámlálási, összeírási kötelezettségeknek – megbocsáthatatlanul megnehezítve ezzel a mai társadalomtörténészek dolgát.)

A protestáns iskolaszervezések legnagyobb arányban a középiskolázásra és az elitképzésre vonatkoznak, az iskoláztatás radikális kiterjesztése, különösképpen pedig kötelező volta még nem került szóba. A szász községeknek már 1546-tól kötelességük volt az iskolafenntartás, de amikor 1578-tól a templomok jövedelmeinek egy részét a szegény gyerekek ruházására és ellátására kötötték le, ezt csak azért tették, hogy ezzel vonzzák az iskolába a szegény gyerekeket (Eötvös 1889). A tanítók honoráriumának részét képezte a tanulók ingyenes munkája (egyébként ez az ie. 30. századtól, az isz. 20. századig ismert jelenség) – ez azonban nem közmunka, általános kötelezettség volt, hanem tandíj-jellegű szolgáltatás, amit az is bizonyít, hogy a megállapodásokat úgy kötötték, hogy a tanulókat el ne riasszák avval, hogy túl alacsonyrendű munkákat bíznak rájuk.

Ez az elem arra utal, hogy az iskola nem-látogatásának nemcsak a szegénység volt legitim és elfogadott oka, hanem a magasabb társadalmi csoportba tartozók számára a tandíjként elvégzendő munka visszatetszést keltő volta szintén. (Az iskolától való elriasztás tényezője korábban, pl. 14. századi dokumentumokban is szerepel, ott a kemény fegyelmezést tekintik ilyennek. Lásd Gyulay 1892.)

A zsinati cikkelyek a tanítók alávetettségéről és a lelkésszel szembeni kötelezettségeikről intézkedtek kimerítően, a szülők kötelezettségét legfeljebb a tanítóknak kifizetendő javadalmakon keresztül ragadták meg e szabályok. Az iskola tényleges használatának kötelezettségét a zsinat cikkelyei nem tárgyalták. Noha ennek korabeli tudatos megélésére nem találtam adatot, amennyiben a tanító fizetésének minél nagyobb részét kell valakinek egyháztagi-adófizetői minőségben és minél kisebb részét szülői minőségben tandíjként befizetnie, annál nagyobb valószínűséggel teljesíti az iskoláztatási „kötelezettséget”.

Egy kis kitérő a fegyelem értelmezéséről

Ha tehát nincs tankötelezettség, hogyan értelmezhetjük az iskolák legendás fegyelmét? Úgyhogy nem „a tankötelezettség” be nem tartóit, hanem az egyházi rend (ami a protestánsoknál teológiai értelemben persze nincsen, de szociológiai értelemben igenis van) leendő tagjait szabályozzák az iskolák fegyelmi intézkedései. A fegyelem fogalma a szerzetesi közösségek világából, illetve a papokkal szemben gyakorolt püspöki fegyelemből nőtt ki. Mi több, a rendtartások különbözősége volt a szerzetesrendek közötti különbözőségek egyik legfontosabb külső jele. A fegyelem lazulása vagy szigorodása egész egyháztörténeti korszakokat jellemző alapvető sajátosság. Az iskolai fegyelem szigorodásának értelmezése épp azért nem olyan egyszerű, mint hinnénk. A fegyelem szigorítása annak a jele is lehet, hogy a szekularizáció, a külvilág hatása már olyan erős, hogy az iskola kialakult öndefinícióját is veszélyezteti. A fegyelem szigorodása – ha ténylegesen bekövetkezik – erősebben osztja ketté a külvilágot és az iskolát, amivel az iskolát hagyományos értékeihez természetesen adekvátabbá teszi, a kimeneti pontokon azonban zavarokat okoz. Másfelől viszont: a fegyelem szigorodása sokakat kiszorít az iskolából, a rendből, ők más iskolák és más rendek alakításába fognak, vagy más meglévő iskolák és szocializációs utak számára jelentenek keresletet.

Visszatérve a protestáns iskolák fegyelmi szabályaira: ezek egyformán büntetik az iskola belső racionalitásának megsértőit, azaz a tanulmányok elhanyagolóit, a normasértően – világiasan – viselkedőket (tehát a részegeseket), s az intellektuális értelemben vett lázadókat, azokat, akik túl gyakran változtatnak iskolát, akik a szellemi piacon szabadon keresnek tanítókat vagy nem járnak elég gyakran istentiszteletre. A világi célokból tanuló klerikus évszázadok óta fontos része a társadalomnak, de nyíltan azt hangoztatni, hogy nem az Isten és az egyház szolgálatára tanul valaki, normasértő viselkedésnek számít. Ezeknek az egyházból való kivetését, tehát a lehető legsúlyosabb büntetést helyezte kilátásba az 1567-es debreceni zsinat (Eötvös 1889).

Harmadik szakasz: iskolaszervezési kötelezettség és tankötelezettség az állam érdekében

Hogy az iskoláztatás a szülők számára nem lehetőség, hanem kötelesség, az természetesen a 18. század, az abszolutizmus terméke. A klasszikus német filozófia és a felvilágosult abszolutizmus ideológiája egyaránt alátámasztja ezt: „az államnakírja Fichte – mint az emberi dolgok legmagasabb intézőjének, mint a kiskorúak egyedül Istennek és a saját lelkiismeretének felelős gyámjának joga és kötelessége a gyermeknevelésről gondoskodni” (MPSZ 1880). Ennek hasznosságáról értekezik igazgatási művében Sonnenfels is.

Ahogy számos más kérdésben, a porosz király e téren is példaként szolgálhatott a Habsburg uralkodóknak – Frigyes Vilmos (a Voltaire-rel levelezést folytató Nagy Frigyes apja, a militarista) már 1717-ben elrendelte, hogy a szülők kötelesek gyermekeiket iskolába küldeni. A szegények helyett a község fizette a tanpénzt (Marczali).

A magyar királyságban az 1723: 105. tc. a vármegyék feladatául szabta, hogy a gyermekek nevelésével nem törődő szülőket és gyámokat megintsék. Ennek nyomán készültek azok a vármegyei statútumok, amelyek a tankötelezettség tényleges megvalósítását kívánták előmozdítani. A megyék határozták meg az iskolakötelezettség idejét is, többnyire 6–12 éves korig (Bényei 1994).

Az igazi változás az új hatóságok létrejöttével kezdődik. 1760-ban az Udvari Tanügyi Bizottság az oktatásügy alakításának első modern szervezete. Ehhez képest Magyarország elmaradottságát tükrözi, hogy 1761-től az iskolaügyek magyarországi főprotektora – igaz, csak átmenetileg – a hercegprímás. 1766-ra – kétéves kemény vita után – az elvi feltétele is megteremtődött annak, hogy az új magyar oktatásügyi kormányszerv – a Commissio Studiorum – élén egyértelműen világi vezetővel, az országbíróval, immár bármely felekezet iskoláira kiterjedő döntéseket hozhasson. 1770–71-ben összeírják a népiskolákat (Kosáry 1980).

A kötelező iskolaszervezés új elemekkel egészül ki. A királynő 1774-es erdélyi rendelkezései megszabják a tananyagot és a tanítók fizetését, 1766-ban pedig a jogszabály rászorítja az iskolafenntartókat, hogy tényleges irányításukra – a kialakult egyházi igazgatás helyett, pontosabban mellett – fogadják el a tankerületi népiskolafelügyelőket.

A radikális fordulat – a tankötelezettség tekintetében – II. Józsefhez kötődik, aki 1782-ben szigorú büntetés terhe mellett kötelezi a szülőket, hogy 6–11 éves gyerekeiket iskolába járassák (Göőz 1881).

A kötelező iskoláztatással kapcsolatban már az 1780-as években megjelentek azok az alapvető intézkedések, amelyek az iskolába járási kényszer ellensúlyaként szerepeltek: az 1784. évi szabályozás leszögezte az iskolaválasztási szabadságot. Míg ugyanis korábban a törvények még csak azt szabályozták, hogy a protestánsok hol és milyen feltételek között állíthatnak iskolákat, az új rendelet ezzel szemben már arról rendelkezett, hogy a protestáns szülő, ha nincsen a községben felekezetének megfelelő tanító, jogában áll gyerekét más községbe járatni. A vegyes – katolikus többségű – iskolákban a hittan tanítását órarendi sávokra kellett koncentrálni, hogy a protestánsok ne sérelmezhessék a tankötelezettséget. Ugyanezért a tankönyvekből szakaszokat is ki kellett húzni, a felügyelethez pedig protestánsokat is fel kellett kérni. A tankötelezettség tehát – még az abszolutizmus viszonyai között is – elkerülhetetlenül együtt jár bizonyos „önkorlátozással”. Azaz: a tankötelezettség – közvetlenül (és a tételes tananyag és konkrét iskolaszervezés szintjén) legalábbis – nem szolgálhat a vallásszabadság korlátozásának eszközéül (Eötvös 1889).

A rendelkezések kötelező érvénye az 1790-es években lanyhulni kezd. Az iskolaállítási, fenntartási kötelezettségek és minőségek legfőbb őrének számító népiskolai ellenőri hivatalt – melynek létrejötte a józsefi rendelkezések 1789-es csúcspontját jelenti – a diadalmaskodó rendek megszüntették. Az 1790-es 26. és 27. tc. pedig a protestánsok s ortodoxok autonómiáját garantálva megállította az 1766 óta folyó egységesítési folyamatot.

Ugyanakkor – 1791 tavaszán – a magyar országgyűlés kívánságára újabb, modern típusú kényszerintézkedés jelent meg az iskolafenntartókkal szemben: csak olyan személyt alkalmazhatnak, aki tud magyarul (Mészáros 1993). Ez az intézkedés – noha visszamenőleges hatállyal nem bírt – elsősorban az ortodox egyházat kötelezte saját szempontjaitól nyilvánvalóan elütő oktatáspolitikai döntésekre, de a reformátuson kívül valamennyi más egyházat is érzékenyen érintette.

Az iskolaállítási kötelezettségnek létezik egy elkerülhetetlen mennyiségi oldala, nevezetesen: hogy mennyi az a minimális tanulómennyiség, melynek léte a kötelezettnél – legyen az község vagy egyházközség – az iskolaállítási kötelezettséget ténylegesen kiváltja. Ennek Magyarország bizonyos területein különösen nagy jelentősége volt, hiszen a kis települések könnyen hivatkozhattak a kicsiny tanulólétszámra. 1802. június 22-én jelent meg a rendelkezés, hogy amelyik településen 50 iskolába járásra alkalmas gyerek van, népiskolát kell nyitni számukra. Az 1804-es népszámlálás szerint a népesség (akkoriban egyébként mintegy 11 millió fő) 46 %-a 17 éven aluli (Benda 1980). Ebből megbecsülhető, hogy egy néhány százfős településen már nincsen ötven tanköteles korú gyerek, de a magyarországi lakosság nagy többsége azért olyan településeken él, ahol kellő számú tanköteles van ahhoz, hogy ott iskolát lehessen állítani.

A józsefi rendelkezés, illetve az 1790-es évek magyar országgyűlési reformmunkálatai azután beépültek az 1806-os Ratio Educationisba. Ez a királyi rendelkezés a megyéktől várta, hogy kötelezzék a szülőket a gyerekek iskolába küldésére. Felhatalmazta a vármegyei hatóságokat, hogy a vonakodó szülőket büntetéssel, a jobbágyokat akár testi fenyítéssel is kényszerítsék (Bényei 1994).

Ez a megközelítésmód egy újabb fontos lépés a tankötelezettség történetében: míg a kora középkorban az állam arra vállalkozott, hogy nagyobb területi egységek egyházi urait, a püspököket kötelezze iskolaállításra, a késő középkorban a konkrét közösségek vezetőit, a lelkészeket vagy egyházközségeket kötelezte erre, a kora újkorban a lelkészeket pedig már nem az iskolaállítás, hanem az iskolalátogatás (látogattatás) kiterjesztésére kötelezte.

A 18. században változás áll be mind a kötelezés jogcímét, mind címzettjét, mind tárgyát tekintve. Megváltozik tehát a kötelezés jogcíme. Korábban az állam (minthogy a király az egyház legfőbb kegyura, a római császárok egykori örököse) az egyházak feletti főfelügyeleti jogánál fogva lép be erővel az oktatás rendszerébe – azaz foglal le olyan anyagi forrásokat, amelyek az egyházakhoz korábban már odakerültek, illetve korlátozza a helyi társadalmat abban, hogy szabadon alakítsa a pap, a tanító, az egyházközség, és a szülők viszonyát. Később az állam mint az alattvalók, illetve egy területen élő emberek jólétéért és gazdagodásáért felelős intézmény a közoktatásba mint tevékenységbe szól bele – s mintegy mellékesnek tekinti, hogy azt történetesen főként éppen az egyházak végzik, valakit ugyanis mindenképpen kötelezni kell az iskolafenntartásra. Ez nem kevesebbet jelent, mint hogy míg az állam korábban általánosan elfogadott évezredes szakrális jogcímén avatkozott bele az oktatásba a szocializáció családi, illetve családi-helyi-közösségi folyamataiba, addig a 18. századtól kezdve „a modern állam feladatairól” szóló – sokak által nem is ismert, a többség által valószínűleg nem támogatott, de általánosan elfogadottnak végképp nem tekinthető – szakmai és politikai ideológia alapján tette ugyanezt. A szakrális jogcím gyakorlásának idején az egyház által felkent, a politikai jogokkal rendelkező országlakosok által megválasztott, a törvényekre esküt tett, Isten kegyelméből uralkodó király „személyesen” avatkozott be az ügyekbe – a modern jogcím gyakorlásának idején viszont az egyház által semmilyen szakrális legitimációval nem támogatott, a magyar országgyűlés által nem választott, s általa el nem számoltatható, a magyar törvényekre esküt nem tett (esetleg Magyarországon politikai jogokkal nem is rendelkező), kizárólag királyi (vagy más hivatalnoktól származó) kinevezés alapján működő hivatalnokok dönthetnek az oktatással kapcsolatos kötelezettségekről.

Megváltozik a kötelezés címzettje. Az oktatással kapcsolatos kötelezettségek eredetileg rendszerszerűen az egyházi igazgatást terhelték, illetve – nem rendszerszerűen, de esetileg – konkrét magántulajdonosokat, pl. birtokosokat. A világi közigazgatásnak legfeljebb az volt a kötelezettsége, hogy az egyházak iskolaállításának szabadságát védje, illetve a – szintén felekezeti paraméterek alapján meghatározott – tilalmakat érvényesítse. A 18. század új tendenciája, hogy a világi közigazgatás – részben a megye, részben a központi állami hivatalok, részben a dekoncentrált hivatalok – rendszerszerű feladatot kapott az oktatásügyben általában, a községek és a birtokosok pedig az iskolafenntartásban. Ez azt jelenti, hogy olyanoknak is kötelességévé vált az oktatással foglalkozni, akik ezt korábban nem tették: anyagi erőforrásaik, hivatali munkaidejük meghatározott hányadát az oktatásra kellett fordítanuk, akár egyetértenek ezzel, akár nem. A hivatalnokot e jogszabály attól függetlenül kötelezi oktatásigazgatási tevékenységekre, hogy állami alkalmazott-e vagy sem, a birtokost attól függetlenül, hogy adófizető, vagy ősi jogon adómentes-e. Másfelől pedig: a polgároknak és az iskolafenntartóknak kötelességévé válik, hogy olyanoktól fogadjanak el oktatással kapcsolatos instrukciókat, akiknek tradicionálisan semmi közük nincsen az oktatáshoz.

Megváltozik a kötelezés tárgya. Eredetileg az iskolafenntartásra, tanítótartásra – tehát az oktatási kínálat biztosítására – volt az állam kötelezett, most viszont az iskolába járásra, azaz az oktatás igénybevételére.

Világosan kell látnunk, hogy a tankötelezettség létrejöttének ebben az átmeneti fázisában a törvény betűje szerint a szülő köteles ugyan a tankötelezettséget teljesíteni, de a valódi kötelezett a helyi (megyei) hatóság. A megyei hatóságnak kell eldöntenie, hogy milyen szankciókat alkalmazzon a szülőkkel szemben annak érdekében, hogy területén a tankötelezettség teljesítve legyen. Az állam a helyi hatóság mérlegelési lehetőségeit terjeszti ki, amikor az oktatás kötelezővé tételére, a nem teljesítőkkel szembeni büntetések kiosztására is feljogosítja a megyét. Ez a közvetítő fázis, tehát hogy a község jogot kap arra, hogy kötelezővé tegye az oktatást, mindenütt – pl. a két generációval későbbi Angliában is – megtalálható.

A fenti okfejtésből talán kiderül, hogy az iskoláztatás-tankötelezettség, az iskolaszervezés-iskolafelügyelet kérdéskörében több síkon egyidejűleg zajlik le a para­digmatikus fordulat. A valóság azonban sosem ennyire homogén. A „múlt erői” – mint annyi más tekintetben is – a tízes évektől visszatértek, s az iskolafenntartás-tankötelezettség értelmezésének egy sajátosan kombinált, részben tradicionális-kon­fesszio­nális, részben modern-bürokratikus megvalósítását terjesztették el.

A helytartótanács 1813. évi 3424. számú rendelete szerint a lelkészek feladata, hogy a fiúkat még nyáron is iskolába járásra szorítsák, s ehhez – szükség szerint – a megyei hatóságok segítséget is biztosítottak nekik. Ugyanakkor mérlegelési jogot hagytak a kezükben – vajon nem teszi-e lehetetlenné a család megélhetését, ha a gyereket a nyári munkából kivonják. (A helytartótanács még 1811-ben úgy intézkedett, hogy a falvakban és a városokban pásztorokat alkalmazzanak, hogy ezzel a tanköteles gyerekek munkáját kiváltsák.)

Ha hihetünk Zsoldos Ignácnak – aki országgyűlési politizálását megelőzően évtizedekig a közigazgatásban szolgált –, a szokásjog alapján a szolgabírók népnevelés körüli teendője volt

gondoskodni arról, hogy minden településen, ahol legalább húsz–harminc iskolaköteles-korú gyerek van (ez már érdemi változás az ötvenhez képest), legyen iskola.

Az iskola elsősorban megfelelő iskolaépületet kellett jelentsen. Noha e tevékenység hatékonyságát nem tudjuk vizsgálni, a kérdés nyilvánvalóan jelentős, hiszen a templomon kívül mindenképpen még egy épület fenntartását teszi kvázi kötelezővé a kis falvak számára is.

Szintén a szolgabíró dolga lett azt szorgalmazni, hogy minden gyermek, akit nem otthon tanítanak, okvetlenül járjon iskolába és el is végezze azt – utóbbi a tankötelezettség tényleges gyakorlatának egy fontos elemét jelenti, mégpedig, hogy a szülőket nem csak arra kell rászorítani, hogy beírassák a gyereküket (ez talán még könnyebben menne), hanem, hogy folyamatosan járassák, sőt, hogy a gyerek be is fejezze iskolai tanulmányait.

 Minthogy korábban a legkülönbözőbb embereket alkalmazták tanítóként – gyakorlatilag a lelkész segédjeként, szolgájaként – a szolgabíró dolga volt felügyelni, hogy senki se lehessen tanító, aki alkalmasságát hiteles oklevéllel nem igazolta. Sürgetnie kellett a tanítók „illő” javadalmazását is.

Érdekes feladat annak megakadályozása, hogy a tanító egyúttal jegyző is legyen – e feladat léte jelzi, hogy nemcsak az egyházi igazgatás, de a falu világi igazgatásáért felelős módosabb csoportok is gondolkodtak a személyi politika efféle racionalizálásában.

Végezetül a szolgabíró feladata volt még, hogy évente jelentse a kitűnő tanulókat a megyei közgyűlésnek (Zsoldos 1842).

Noha a Ratiót követve a protestáns egyházkerületek is előírták a tankötelezettséget, sőt néhány megye is hozott erről határozatot, ennek ellenére a beiskolázható gyerekeknek – Bényei Miklós adatai szerint – alig egyharmada járt iskolába; a falvakban többnyire csak télen. A városokban és a nagyobb mezővárosokban több iskola is működött, a helységek felében azonban egy sem, a tanyai-pusztai népesség pedig szinte semmiféle oktatásban nem részesült. A protestánsok által lakott területeken állítólag minden egyházközség tartott fenn iskolát, a görögkeleti szerbek és románok, valamint a görög katolikus ruszinok falvaiban nagyon kevés tanító akadt. A római katolikusoknál az iskolák száma átlagos, a beiskolázás mértéke ennél valamivel jobb.

Az 1825–27-es országgyűlés által kiküldött tanulmányi bizottság a kötelezettség újabb fázisát nyitotta meg. Azt a javaslatot fogalmazta meg, hogy ha a község nem képes az iskola fenntartására, s ha a földesúr segélye sem fedezné a fenntartás költségeit, akkor a közalapokból kell állami támogatást nyújtani (Kármán 1911). Ez azt jelentette volna, hogy a törvényhozás immár az államot kötelezi iskolafenntartásra. Ugyanebben a bizottságban a konzervatív erők ugyan kísérletet tettek arra, hogy – a kortárs porosz és a Ratio előtti magyar gyakorlat mintájára – a tanügyigazgatást az esperesek kezébe adják át, de a bizottság végül úgy foglalt állást, hogy a József korabeli iskolafelügyelők helyébe a megyei tanfelügyeletet kell létrehozni, s e tanfelügyelőket a megyének kell megválasztani.

A rendeletek, törvények, határozatok, törvényjavaslatok tehát többek kezébe adtak hatalmat az iskola és az iskolázás felügyelésére, s így a tankötelezettség behajtására is. A hatóságok feladat-leosztása mellett ugyanakkor a liberálisok elvileg is megfogalmazták, hogy az atyák sosem adták át természetes nevelési hatalmukat a kormánynak:

„ ... minden egyes polgárnak sérthetetlen jussa van öngyermekei nevelésére felügyelni és még egyes polgárt sem szabad a kormánynak ezen juss törvényes gyakorlatában kényszerítőleg háborgatni” – mondja Deák. Deák érvelése azonban nyilvánvalóan ahhoz a pillanathoz kötött, amikor a kormány idegen. „Sem a nemzet sem az egyes polgár le ne mondottak atyai jussaikról, nem adták át öngyerekeiket és azoknak a nevelését, lelki mívelődését és egész jövendőjét a kormánynak határtalan intézkedési alá” – fogalmaz Deák (id: Kármán 1911).

Ezek szerint tehát a magyar liberálisok érvelésében nemcsak az atyák, de a nemzet is rendelkezik bizonyos eleve adott jogokkal a népoktatás terén. Azaz a liberális érvelés sem a tankötelezettség ellen érvel, csupán a 18. századi királyi felségjog helyébe a „nemzet” – értsd az országgyűlés – hatásköre lép.

Az 1839–40-es országgyűlésen előterjesztett, Bezerédj István elnökletével kidolgozott bizottsági koncepció olyan erős kötelezettségeket határozott volna meg, amelyeket korábban senki nem ismert.

Kimondta, hogy minden politikai községnek fel kell állítani a népiskolát – ráadásul külön-külön az egyes felekezetek számára. Kimondta, hogy a felekezetek számára egyenként felállítandó népiskolát bármely felekezetbeli szabadon látogathatja. Ezzel jelezte, hogy ezek az iskolák mégsem lesznek ugyanolyanok, mint a felekezetiek. (A felekezetek ezzel kapcsolatos érdekeltsége ugyanis nem egyértelmű: a magyar települések jelentős részében ugyanis a felekezeti különbségek vagyoni különbségeket is takartak. Ha gazdagabb az egyházközség, mint a politikai község területén élő népesség átlaga, akkor az egyházközségi tagok nem annyira a térítés lehetőségét, mint inkább „a más gyereke eltartásának” kényszerét láthatták e tervezetben.)

A politikai erőviszonyok következtében e tervezetből nem lett törvény, de a Helytartótanács a Tanügyi Hivatal vezetőjének, a harmincas évek államigazgatási Jolly Joker-eként – afféle válságmenedzsereként működő – Mednyánszkynak adott megbízást, hogy 1928 óta készülődő saját munkáit felhasználva dolgozza ki a Ratio módosítását. A Helytartótanács e munkálat továbbfejlesztésével 25224. számú, 1845. július 16-án kelt rendeletében kimondta, hogy ha az iskolát már felállították, attól fogva mindenki köteles 6 és 12 éves gyerekét iskolába járatni: ha a szülő e kötelességének nem tesz eleget, pénzbírságra büntettetik. Az igazgatás kérdésében a rendelet az 1765 előtti magyar, illetve a kortárs porosz utat választotta: az iskolák felügyelőinek a helyi lelkészeket tette meg.

E tankötelezettségi szabályozás azonban reálisabb, mint a korábbi. Először is kettő plusz hármas szerkezetűnek definiálta a népiskolát, joggal számítva arra, hogy egyáltalán nem mindegy, hogy a munkaerőpiacon még minimális értékkel bíró 6–8 éves, vagy ennél idősebb gyerekek számára ír elő kötelező feladatokat. Ráadásul az iskola alsó szakasza is – tantervi szempontból – két egyéves tanfolyamra oszlott, mintha azt is bekalkulálták volna, hogy lesz, aki egy év után abbahagyja a tanulást. Az első két évben anyanyelvi – tehát nemzetiségi nyelvi – oktatás valósult meg. Az 1842-es egyetemes evangélikus gyűlés a kettő plusz hármas népiskolai tervezetet tette magáévá. A tiszántúli református egyházkerület viszont a három plusz hármas szerkezet fenntartása mellett foglalt állást.

A negyedik szakasz: a liberális tankötelezettség

Az 1848-as, Eötvös tollából származó javaslat az eddig felgyűlt kötelezettségekkel kapcsolatos kérdédekben kivétel nélkül állást foglalt, s egészen egyedülálló módon úgy erősítette volna meg a tankötelezettséget és az elemi iskola modernizáló funkcióit, hogy minden lehetséges esetben figyelembe vette volna az országlakosok érdekeit.

Az iskoláról való gondoskodás végső anyagi kötelezettségét Eötvös az állam feladatának tekintette. Úgy gondolta ti., hogy az állam feladata gondoskodni arról, hogy „minden helységben s népes pusztákon, amennyire lehet tanintézetek legyenek”. Az előterjesztő miniszter és az országgyűlés tehát mindenekelőtt önmaga és a kormány számára írt elő feladatot. Azaz – a lényegileg új helyzetben – új feladatot is felvállal az állam: a felügyeleten és a kényszerítésen túl az elégséges anyagi eszközökkel nem rendelkező községek oktatási tevékenységében a közvetlen anyagi részvételt. Az iskolalátogatás lehetősége az egyénnek tehát nem azért jár, mert valamely község, megye lakosa és adófizetője, hanem azért, mert Magyarország állampolgára. E kötelezettségvállalás súlyát – ilyen területi egyenlőtlenségekkel küzdő országban – egyszerűen nem lehet eléggé hangsúlyozni, s ezt a kötelességvállalást nem az állami források és lehetőségek korlátlanságában hívő aufklerizmus, hanem az első népképviseleti országgyűlés szavazta meg.

Az iskolaszervezés kötelezettje a község, az iskolaszervezéshez a törvény az egyenesadóval standard módon arányos finanszírozást, 5 %-os pótadót rendel hozzá. A község számára ezen adó beérkezése mindenképpen garantált volt, nem kellett tehát attól aggódni, hogy más iskolafenntartó megjelenése e forrás egy részét elvonná, vagy hogy a tekintélyesebb lakosok magántanulóvá válása rombadöntené a költségvetést. Az iskolafenntartással szemben nem volt ellenérdekelt, ugyanakkor azonban az iskolafenntartás pluralizmusának korlátozásában sem volt érdekelt.

Az iskolafenntartás továbbra is a felekezetek alanyi jogát képezte, de ekkortól a magánosokét is, megkülönböztetés nélkül. Az állam azonban már nem telepített felekezethez kötelezettséget: szakított nemcsak az elmúlt évtizedek katolikus gyökerű magyarországi, de Poroszország, és Észak-Európa protestáns hagyományaival is.

Az iskolairányítást nem tette a megyék jogává, de a megyei tisztviselők kéretlen kötelességévé sem, hanem hat tankerület szervezését vázolta fel.

Nemcsak a liberális centralizmus iskolaállítási-kötelezettség koncepciója tér el radikálisan – a látszólagos folytonosság ellenére – a jozefiánus-bürokratikus centralizmus iskolaszervezés felfogásától, hanem a liberális tankötelezettség-felfogás is lényegileg elüt a korábbitól.

E tankötelezettség-felfogás a társadalomban meglévő tényleges elvárások különbözőségéhez annyiban igazodott, hogy azt nemek szerint kettébontotta: a fiúknak 6–12, a lányoknak 6–10 éves korban állapította meg a tankötelezettséget.

A tankötelezettség ellen vétőket pénzbüntetéssel és a „szükséghez képest fogházi büntetéssel is” sújtja.

A tankötelezettség erősítése Eötvösnél a lelkiismereti és vallásszabadság garantálásával – ilyen értelemben tehát a lelkiismereti kényszer minimalizálásával jár együtt. A javaslat ugyanis a hittant radikálisan elválasztotta az iskolától, kimondván, hogy az nem tantárgya az iskolának, s hogy hitoktatásban a diákok maguktól a lelkészektől részesülnek majd. A javaslat annyiban túl is megy az ugyanerre irányuló jozefinista hagyományon, hogy nemcsak azt mondja ki, hogy a diákokat felekezetenként külön kell oktatni, hanem azt is, hogy az oktatást az iskola tanítója nem végezheti.

Eötvös liberalizmusa abban is megnyilvánul, hogy – a jozefinista elképzelésekkel szemben – nem a közös iskola aufklerista-szekuláris kikényszerítésére törekszik, ugyanakkor nem is a felekezeti iskolázás fenntartására, hanem felekezetileg tagolt, bárki által látogatható községi iskolák kialakítására. A Bezerédj-Eötvös modell a tankötelezettség szempontjából a helyi társadalommal szemben meghozott legkisebb világnézeti erőszak és az állam és egyház elválasztásának egyidejű teljesítését jelenti: azt, hogy a meghatározott felekezetekhez tartozó polgárok szabadon elkülönülhessenek, ha akarnak, s ezen elkülönülési vágy kiteljesítése érdekében ne kelljen alávetniük magukat a történetileg kialakult felekezetek hatalmának. (Amennyiben rendelkeznek ötven tankötelessel, minden felekezet számára külön-külön kell szervezni a népiskolát, ugyanakkor bármely iskolába járhat bármely felekezetű tanuló. Eötvös több ízben is leszögezi, hogy elvileg a közös iskolázás híve lenne, mindazonáltal épp azért, mert úgy érzékeli, hogy e kérdésben nagy lenne a feszültség, s a szülőkkel szemben gyakorolt kényszer, kitart az előbbiekben vázolt elképzelés mellett. Aki viszont kifejezetten felekezeti iskolába akar járni, az megteheti ezt – de ezzel nem vonhatja ki magát a hit- és polgártársait arányosan terhelő iskolafinanszírozás alól.)

Mindez az egyházak belső liberalizálásában érdekelt politikus számára is hasznot hajtott, hiszen azt jelentette, hogy közpénz támogathatja ugyan az egyes felekezetekhez tartozó polgárok iskoláztatását közös és szeparált módon is, de nem támogathatja a községtől szervezetileg elkülönülő felekezet iskolafenntartását.

Eötvös liberalizmusa megnyilvánul abban is, hogy a tankötelezettséget nem keveri össze az iskolakötelezettséggel, de az iskolakötelezettség nem teljesítésének (a magántanulói státusnak) jogilag lehetséges, társadalmilag azonban nem kívánatos magatartását – a jogi egyenlőség fenntartása mellett – anyagi szankcióval sújtja, amennyiben elutasítja azt a javaslatot, hogy a magántanulók közintézményben leteendő év végi vizsgái ingyenesek legyenek.

A kényszer elemét Eötvös a nyelv kérdésében radikálisan csökkenteni kívánta: a tanítás nyelvéül a többség anyanyelvét határozta meg. A parlament ezt úgy kívánta módosítani, hogy csak ahol a tanulók a magyar nyelvet nem értik, ott kelljen az elemi oktatást saját anyanyelvükön nyerniök.

A tankötelezettségből, a korábbiakkal szemben, Eötvös szerint az elemi iskola ingyenessége következik. Ha ugyanis – ahogy Németországban – az iskoláztatást tandíjjal fedeznék, akkor a szegényeknek tandíjmentességet kellene adni: ez pedig – érvel a miniszter – azt jelenti, hogy „különbség hozatik be a vagyonos és a szegény gyermekek között” (Eötvös 303).

A tankötelezettség ügye a liberális koncepcióban nem szolgálhat ürügyül az oktatás szerkezetével kapcsolatos döntések keresztülvitelére. A tankötelezettség teljesítésének helye nincsen meghatározva. Nemcsak abban az értelemben, hogy mind magántanulóként, mind az iskolában egyaránt teljesíthető, nemcsak abban az értelemben, hogy községi vagy magániskolában is teljesíthető, hanem az iskolatípus értelmében sem: a tankötelezettség a harmadik év után már reáliskolában is teljesíthető.

A törvény – ellentétben a tradícióval, de a jozefinista típusú egységesítéssel vagy a gyermekmunkát tiltó, utópista népboldogítással is – nem határozta meg a tanév rendjét, „mert vidékek szerint különbözők az idők, melyekben a szülők gyerekeiket használhatják”. „Szükséges, hogy több hónapi szünidőt adjunk, hogy a szülők gyermekeiket használhassák.” Az iskoláztatási kötelezettséget nemcsak a szülőkkel és gyámokkal szemben, hanem azokkal szemben is megfogalmazta, akik a gyerekeket cselédként vagy tanoncként tartották háztartásukban. A tankötelezettség és a kényszerelemek radikális megváltozása mögött egy, az aufklerizmustól teljesen eltérő filozófia lelhető föl. Az aufklerizmus azért vindikálja magának a tankötelezettség bevezetésének jogát, mert ez az állam érdeke.

Mi az alapja viszont a liberális gondolkodásban annak, hogy az állam a szülő kifejezett akarata ellenére is jogosult a gyerekek nevelését és iskolázását kikényszeríteni? Eötvös válasza erre a következő: „bizonyos körben a szülőknek általános szabadságot engedni nem más, mint a gyermekeket korlátlan zsarnokság alá vetni”. Azaz, másképpen fogalmazva: a liberalizmus szerint mindenki szabadságjoga addig terjed, míg a másik ember szabadságjogát nem sérti – ugyanez a helyzet a szülők szabadságával, a gyermek szabadságával szemben.

 

Az ötödik szakasz: a liberális iskolaszervezési kötelezettség történelmi kompromisszuma

 

Közismert, hogy az 1848-as elképzelésből – mely az alsóházban többséget kapott – nem lett törvény, s hogy az ötvenes évek – legalábbis tankötelezettségi-, iskolaszervezési-kötelezettségi szempontból – az 1848 előtti gyakorlatot folytatta.

Az 1868-as nagy történelmi kompromisszumokkal megszületett eötvösi törvény viszont véglegesen kialakította a magyar polgári iskolaügy iskolaállításra kötelezési, illetve tankötelezési rendjét.

Az iskolaállításnak az 1868-as szabályozás értelmében tulajdonképpen nincs kötelezettje. Az új elképzelés szerint a község pótlólagosan lép be – azaz, ha nincs a településen felekezeti iskola. Az iskolaállításnak ezen pótlólagos jellege a polgári korban végig megmarad – majd a húszas években a nagyobb birtokokon lépteti be Klebelsberg a kötelezett fenntartók sorába a nagybirtokosokat.

Az iskolaállítás finanszírozására szóló kötelezettség is ennek szellemében változik meg – az 5 %-os községi pótadót csak azoktól, s csak olyan arányban kellett beszedni, akik a felekezeti iskolát hasonló módon nem finanszírozzák.

Az iskolafelügyelet kötelezettsége immár nem hat tankerületre hárult, hanem annyi tankerület keletkezett, ahány megye van. Már Eötvös panaszolja jelentésében, hogy a megyei és helyi hivatalok a tankötelezettség betartatását nem tekintik kötelezettségüknek. Amikor az 1876-os szabályozás tovább hátrál, ténylegesen is megyei keretek közé integrálja a tanfelügyeletet.

A tankötelezettség időtartama látszólag hosszabb lett, valójában „elméletibb”. Azáltal, hogy a fiúk és lányok tankötelezettségi kora közötti különbség megszűnt, s azáltal, hogy a „15. életév” fogalma bekerült a törvénybe, a társadalmilag elvárt vagy elfogadott mértéktől meglehetősen távol került. (A tankötelezettség továbbra is csak 12 éves korig mindennapi jellegű.)

Érdekes, hogy a középrétegekbe tartozó diákok 14 éves korukban már a második osztóponton is túljutottak. Azaz elképzelhető, hogy valaki négy középiskolai osztályt elvégzett, tehát messze túlteljesítette a tárgyilag elvárt iskolázást, de életkori okokból elvileg még mindig iskolába kellene járnia. Gyakorlati következményeiben a 15 éves korig definiált tankötelezettség értelme az volt, hogy a későbbi kormányzatok számára jelentős mozgásteret adott a rendes tankötelezettségen túl lévő gyerekekkel kapcsolatos intézkedésekre. A mindenkori oktatásügyi kormányzatok időről időre a tankötelezettség meghosszabbítását határozták el, ez a nyolcosztályos népiskola célkitűzését is jelentette. A 13–14 évesek számára szervezendő népiskolai oktatás csak az 1940-es évekre lett realitás, amelyet a négy plusz négyes iskolaszerkezet megfelelően kiszolgált. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy az oktatási kormányzatok ilyen irányú ambíciója állandó: mindig a tankötelezettség teljes körű megvalósítását megelőzően kell felemelni a tankötelezettségi időt, mellyel a tárcák és ágazatok versenyében megfelelő húzóerőt, illetve érvkészletet lehet biztosítani.

Az 1868-as törvény az iskolaszék és a tisztiorvos egyetértése esetén lehetőséget nyitott arra, hogy a testi, szellemi bajban szenvedőket rövidebb-hosszabb időre felmenthessék a tankötelezettség alól. Ez az intézkedés később széles mozgásteret nyitott az iskolaszékek számára, éppen a legalsóbb társadalmi csoportokkal kapcsolatban.

A tankötelezettség ellen vétőket szóbeli figyelmeztetésben, majd négy ízben progresszíve növekvő pénzbüntetésben részesítették, s ha ez nem vezetett eredményre, az iskolaszék a felsőbb iskolai hatóságnál bejelentést tehetett, amely mérlegelési jogkörben kezdeményezhette a községi gyámhatóságnál gyám kijelölését.

Az 1868-as szabályozás – 1848-as párjával ellentétben – már a világnézeti garanciákra is kevésbé ügyelt: a hit- és erkölcstan rendes iskolai tantárgyként került be a törvénybe. (Később a tankötelezettség e tekintetben kiszélesedett: a húszas években a heti istentiszteletjárási kötelezettség is a tankötelezettség részévé vált.)

A vallásszabadság garanciájának korlátait jelezte az is, hogy a községi iskola létesítéséhez a törvény harminc olyan másvallású gyermek meglétét írta elő, akiknek szülei a fennálló felekezeti iskolát használni nem akarták. Azaz: – 1848-cal szöges ellentétben – a többségi vallásokhoz tartozó (felekezeti iskolával tehát rendelkező) szülőktől megvonta azt a jogot, hogy gyerekeik taníttatására iskolát szerveztessenek községükkel. Ezzel a katolikus egyháztól függetlenül megszerveződő katolikus autonómia egyik fontos funkcióját csonkította meg.

A kötelezően igénybeveendő közszolgáltatások ingyenességének elvét Eötvös 1868-ban is érvényesíteni akarta – erre azonban az ingyenes községi iskola konkurenciájától tartó egyházak ellenállása miatt nem került sor. Az ingyenességet – egészen más politikai helyzetben – negyven év múlva mondotta ki a törvény.

Eötvös hasonlóképpen érvényesíteni akarta a nemzetiségiek nyelvhasználati jogait, de ehhez végül nem kapott elégséges támogatást.

 

A tankötelezettség megvalósulása

 

A tankötelezettség megvalósulását több elvi és gyakorlati körülmény is akadályozta. Először is noha a reformországgyűlések – városi iskolákkal kapcsolatban – hoztak rendelkezéseket, de olyan legitim jogszabály nem született, amelynek alapján a magyar hatóságok (a megyei járási tisztviselői kar) valóban indokoltnak érezték volna a tankötelezettség betartatását. Azaz a polgári kötelezettségek sorában 1868 után sok tekintetben újnak számított a tankötelezettség, s a helyi társadalommal együtt élő – a helyi konfliktusoknak csak egy meghatározott mértékében érdekelt – tisztviselő számára az adófizetési kötelezettségek behajtása nyilvánvalóan fontosabb volt, mint a tankötelezettség betartatása.

A diákoknak a tankötelezettségre való totális rászorítása a tanítónak sem volt érdeke. A tanítói állások számát a törvény a tankötelezettek (a virtuális tanítványok) és nem a ténylegesen iskolába járók alapján állapította meg – ez azt jelenti, hogy a tanítónak nem érdeke, hogy az iskolalátogatástól vonakodó szülőkkel szembeni fellépésre buzdítsa a hatóságokat. Mi több, ellenérdekeltsége van, hiszen a tankötelezettséget hanyagolók a korabeli falvak népességének alsó csoportjához tartoztak, s e rendkívül szegény gyerekek megjelenése az iskolában rontotta a – több évfolyam együtt-tanítása miatt egyébként is folytonosan bírált – színvonalat. A tankötelezettség végrehajtásának kiteljesedésével jelent meg ugyanakkor az a tanítói törekvés – persze főleg a városokban –, mely a gyengébb képességű tanulókat szegregált iskolákba kívánta koncentrálni. (Ilyen értelemben vett „gyógypedagógia” vagy „kisegítő iskola” az általános tankötelezettség előtt egyszerűen értelmetlen, hiszen a társadalmi, pszichológiai vagy biológiai okoknál fogva problematikus gyerekeket nem iskoláztatják.)

A tankötelezettség – nem a mindennapi, hanem az azt követő – a tanító számára alkupozíciót is biztosított. A 12. életévet betöltött gyerekek ugyanis már nemcsak a családi gazdaságban tevékenykedtek, hanem bérmunkát is végeztek. E bérmunka a városokban tanoncszerződés formáját öltötte, mely mindig csak a mindennapi tanköteles koron túl lévő tanulókkal köttethetett meg. Az ilyen tanulók további – tehát nem mindennapi – iskoláztatásáért a tanonctartó mester éppoly felelős volt, mint a családban élő gyerek esetében a szülő. A tanítók a helyi iparosokkal szembeni érdekérvényesítés területének tekintették, hogy az iparostanoncok tankötelezettség-teljesítéséről, illetve nem teljesítéséről végül is ők készíthettek beszámolót a hatóságoknak, mely az iparosokat pénzbüntetéssel fenyíthette meg, illetve szintén ők teremthettek olyan helyzetet, mely lehetetlenné tette, hogy a tankötelezettség-teljesítéssel tartósan szembeszálló tanonctartók közszállítási megrendeléseket kapjanak.

A tankötelezettség nem teljesítése, a tankötelezettségre irányuló állami erőszakkal való szembenállás, a különböző időszakokban bizonyos legitimitást is kapott. A felekezet-szórványok számára – minthogy az esetek jelentős részében csak más felekezet iskolájába járhattak volna – az iskolába nem járás a felekezeti identitás őrzésének eszköze is volt. A szórványokat pasztoráló lelkészek pedig nem támogathatták egyszerre, hogy híveik mindenképpen járjanak iskolába, s hogy minél intaktabban őrizzék különállásukat.

A többség iskolájába járni a beolvadás, az áttérés, a felekezeti közömbösödés veszélyét jelenti az egyházi elitek számára. A református lelkészek éppúgy óvják ettől katolikus közegben élő paraszt híveiket, mint ahogy az ortodox zsidó rabbikat aggasztja a keresztény iskola látogatása.

Az iskolalátogatással szembeni ellenérdekeltség és ellenállás még növekszik is, ha a tradicionális felekezetiség és a modern nacionalizmus egyirányba hat, mint a szerb és a román görögkeleti egyház és az 1867–1918 közötti állami iskolaszervezés konfliktusa esetében, vagy éppen akkor, amikor Budapestről liberális „antiklerikális” szelek fújnak, mint az 1868–1974 közötti, vagy az 1894 körüli időszakban.

A nem teljesítésnek súlyos anyagi motivációi is voltak, nevezetesen a költségek. Az 5 %-os pótadó az esetek nagy részében nem volt elegendő az iskola megszervezésére, az iskoláztatási kötelezettség tehát nagy terhet rótt a helyi polgárokra. Minél kisebb és minél több felekezetű egy település, annál inkább. 1881-ben összesen az állami egyenes adó 13,6 %-át fordították népiskolafenntartásra (Verédy 1886).

A szülők szintjén ellenerőként jelentkeznek az iskoláztatás dologi költségei – a tankönyvek beszerzésén kívül az alsóbb társadalmi csoportok körében egyáltalán nem elhanyagolható ruha- és cipő-költségek.

Ellenmotívum még a tandíjfizetési kötelezettség. A tandíjakat az iskolaszékek állapították meg. 1883-ban az országban 1,6 millió forintnyi tandíj folyt be – ez alig több, mint a 10 milliós népoktatási költségek egyhetedét jelentette.

A másik materiális ok az „elmaradt haszon”. A gyerekek intenzív foglalkoztatása a magyar gazdaságnak is alapvető sajátossága. Hiába rendel a törvény nagy szünidőt, hiába teszi lehetővé, hogy az iskolaszék két hónapra csak a vasárnapi iskolát írja elő, a tényleges munkaerőpiac lehetőségei még nagyobb szünetet követelnének meg. Gyakorlatilag áprilistól októberig a család érdemben leköti a gyerekek munkaerejét. A gyerekeket már 6–8 éves kortól foglalkoztatták libapásztorként, 11–14 éves fiúkat marhák és lovak őrzésére, a 12 éves fiúk pedig már más megyébe, más országrészekbe is jártak munkát vállalni. Egyéb foglalkoztatási módok az ebédhordás (amikor az apa a földeken dolgozik), és a kisgyermekőrzés (Eötvös 1976).

A miniszteri jelentés – s a tanmulasztással kapcsolatos későbbi vélemények – szerint azonban nem a szegénység a fő ok, hanem az iskoláztatással szembeni ellenállás. S nemcsak a szülők állnak ellen, de a községek jelentős része is: az iskolai pótadót sem szedték be, mások pedig még anyagi áldozatra is készek csakhogy iskolai feladataikat teljesíteni ne kelljen.

Jog- és politikatörténeti értelemben az iskolafenntartási és iskoláztatási kötelezettség a hatvanas–hetvenes évektől nyerte el lényegileg végső formáját. A vizsgálódás e ponttól három irányban haladhat tovább. Megvizsgálható lenne, hogy az egyes megyékben, az egyes településtípusokon, az egyes felekezetek és nemzetiségek körében milyen eltérő mértékben valósult meg a tankötelezettség. Az eredmények szélsőségesek lehetnek, hogy csak néhány példát hozzunk: 1881-ben Aradon 72,1, Árvában 86,5, Bács-Bodrogban 81,7 % teljesíti a mindennapi tankötelezettséget, Budapesten viszont csak – külön tanulmányban értelmezendő okból – 74,7 %. 1903-ban az evangélikus tanköteleseknek 92, a görög katolikusoknak csak 64 %-a teljesít, a németeknek 94, a ruszinoknak csak 61 %-a. Statisztikailag vizsgálható lenne az is, hogy a tankötelezettség teljesítése és az írni-olvasni tudás viszonya nemzedékenként hogyan alakul – tehát az iskolakötelezettség teljesítése a 8–10 évesek körében milyen valószínűséggel hoz érdemi eredményt. Számszerűsíthető lenne, hogy az iskolások hány hónapot jártak és hány millió fél napot mulasztottak.

Helytörténeti vizsgálódásokkal kiderülne, hogy e megvalósulás milyen mértékben tudható be a helyenként és időszakonként intenzívebb, máshol és máskor gyengébb kényszerintézkedéseknek, s milyen mértékben a „fejlődésnek”, a munkaerőpiac iskolázottságot visszajelző – vagy vissza nem jelző – hatásának.

A harmadik vizsgálat tárgya az lehetne, hogy: „mennyire kényszer a kényszer”. Vizsgálható lenne, hogy az egyes időszakokban és térségekben az iskolába nem járás mint kényszermentes, s a családi gazdaság érdekeinek pillanatnyilag jobban megfelelő állapot, mennyiben okoz tényleges társadalmi hátrányokat az egyén életében. Avagy fordítva: mennyit javít a tankötelezettség teljesítése a munkaerőpiaci és társadalmi helyzeten? (Tudjuk pl., hogy 1930 körül bizony egyáltalán nem javított. Számításaink szerint a tankötelezettségnek eleget tett ipar-forgalmi népesség 11 %-a, a csupán négy elemit végzetteknek 6 %-a, a csak írni olvasni tudók 4 %-a volt munkanélküli. Ez persze összefügghet azzal, hogy a tanultabb munkások inkább regisztráltatták magukat. Az azonban mindenképpen tény, hogy a regisztráltak közül a harmincas éveikben járók között majd kétszer annyi a munkanélküli, mint a negyvenesek között, pedig az bizonyos, hogy a fiatalabbak nagyobb arányban teljesítették a tankötelezettséget.)

 

Az oktatás anyaga mint kényszer

 

 

Az iskolai oktatás anyagának meghatározása is állami kényszerintézkedés. Jelen keretek között csak utalunk rá, hogy az egyes időszakokban az iskola milyen értékeket közvetített, többé-kevésbé szemben állva a szülői ház értékvilágával.

Biztosak lehetünk benne, hogy az 1850-es évek iskolája állampolgári ismeretekről szóló hivatalos tananyaga a többség értékeivel szembenállt, mint ahogy abban is, hogy az 1867 utáni államilag engedélyezett (többek között Ferenc Józsefről, s az ország új alkotmányos rendjéről szóló) tankönyvek a ’48-as (s főleg ’49-es) értékvilágú szülők számára sérelmesek voltak. Minthogy ez nem egyszerű pártpolitikai ellentét, amelyben a tankönyvek „semlegesek” lehetnek, hanem az ország alkotmányos berendezkedésének kérdése, nyugodtan tekinthetjük úgy, hogy az iskola értékvilága az ún. nemzeti ellenzékkel szemben erőszakot gyakorol.

A román, szlovák, szerb identitásúak egy része számára ugyanilyen kényszert jelentett, hogy meghatározott mondatokat kellett visszamondani a magyar nemzetállamról. (Nincs ugyanakkor elfogadható eszközünk arra, hogy megbecsüljük, hogy ezek az iskola által képviselt „nemzeti” értékek milyen mértékig hatottak a fiatalokra.)

Tudomásunk szerint arról sem készült érdemi történetszociológiai vizsgálat, hogy az egyes választókörzetekben a műveltségi cenzus határát átlépő fiatal csoportok inkább a ’67-es vagy a ’48-as oldalt erősítették-e meg. Tudjuk ugyan a korabeli statisztikai évkönyvekből, hogy 1896-ban és 1901-ben a választók közel 40, 1905-ben több, mint 60 %-a ellenzéki szavazatot adott le, de a választójog túl szűk ahhoz, hogy az elemi iskolázottak növekedésének választási matematikai hatását felvázoljuk, másrészt nincs olyan adatforrásunk, mely életkori bontásban tartalmazna szavazási adatokat, vagy pártszimpátiákat. A választási arányokból nem tudunk következtetni a „szülők” iskolai sérelmeire sem.

Az 1910-es évek és 1945 között évtizedről évtizedre kimutathatóan növekszik a szekularizált szülők aránya. (Ehhez az adatokat a TÁRKI 3000-es mintán folytatott 1992-es mobilitás-vizsgálatából számoltuk ki.) Ezzel szemben nemcsak a kötelező hittan, de a többi tárgyak célkitűzése, és az iskola egész tanórákon kívüli nevelő hatása a vallásos nevelést szolgálta. (Mi több: az iskoláztatási kötelezettségről szóló 1920-as törvény a heti istentisztelet-, miselátogatást államigazgatásilag ellenőrzendővé tette.) Ha úgy tekintjük, hogy azok, akik sosem jártak istentiszteletre, világnézeti meggyőződésükkel ellentétesnek ítélhették az iskola valláserkölcsi célkitűzéseit, akkor a két világháború között a városi apák negyede, a falusiak hetede érezhette sértve magát. Ha – fordítva – úgy tekintjük, hogy a hetente vagy gyakrabban istentiszteletjáróknak „felel meg” a kötelező iskolai valláserkölcsi nevelés, akkor a falvak családfőinek közel fele, a városok családfőinek kevesebb, mint egyharmada lehetett elégedett.

Az ország alkotmányos rendjéről – s a kormányzóról – nyilván mást taníttattak volna gyermekeiknek a legitimista érzelmű szülők – hogy hányan voltak erről tulajdonképpen még becslésünk sincsen –, mint a korabeli állampolgári ismeretek tankönyvek. Az ország társadalmi rendjéről, s a közelmúlt értékeléséről a szocialista és liberális meggyőződésű szülők véleménye nyilvánvalóan eltért az iskoláétól. A sérelem az utóbbi esetben az egész országra nehezen számszerűsíthető. A nyolc nagyvárosra és Pest környékre (e helyeken volt 1931-ben titkos szavazás) lényegesen jobban becsülhetünk: a választók több mint 30 %-a a szociáldemokrata párttal, és közel 20 %-a a liberálisokkal rokonszenvezett (Parlamenti... 1994). A harmincas évek „tankönyvszagú világa” egy konszolidált, viszonyait többé-kevésbé elfogadó társadalmat mutat –, s az iskola ennek elfogadására nevel – a rendszer egészével szembeni alapvető elégedetlenséget azonban az első általános titkos választáson (az 1939-esen) leadott milliónyi szélsőjobboldali ellenzéki szavazat jelzi. (Az erről készült Ránki György féle vizsgálat alapján sem tudjuk a „szülők” korcsoportjának politikai attitűdjét felmérni.) (A Horthy korszakbeli oktatás értékvilágának és a szülők feltételezhető értékvilágának eltéréséről más szempontból a kötet egy másik fejezete szól.)

Az 1949 utáni évtizedekben az iskolai nevelés ellentétes világnézeti célokat kapott. Ha úgy tekintjük, hogy az iskolai nevelés preferált materialista világnézete mindazokat sértette, akik évente legalább egyszer templomba mentek, akkor a hatvanas-hetvenes években a városi apák kétötöde, a falusi apák háromötöde érezhette sérelmesnek azt. (Ha csak az ünnepeken vagy a minél gyakrabban járókat tekintjük sértettnek, akkor e csoport a városi családfők harmadára, a vidékiek felére csökken. Másfelől, ha úgy tekintjük, hogy bármelyik szülő istentiszteletjárása dokumentálja a sérelmet, akkor a városi népesség kétharmadát, a falusi népesség háromnegyedét is sértettnek tekinthetjük.)

Minthogy a világnézeti nevelésen túl az iskola konkrét társadalmi-politikai rend elfogadására nevelt, a politikai értelemben nem szocialista szülők sérelmezhették az iskolai nevelés erősen indoktrinált jellegét. Hogy pontosan hányan érezhettek így, megint csak nem tudhatjuk. Ha az ötvenes évek szülőtársadalmából mindazokat sértettnek tekintjük, akik 1947-ben nem a kommunista pártra szavaztak, akkor országosan a szülők 77 %-a sértettnek tekinthető, Somogyban, Zalában, Vasban pedig több, mint 86 %-a. Még ha feltételezzük is, hogy az egykori szociáldemokrata szavazók fele a rendszer támogatója volt, a sértettek aránya akkor is eléri országosan a hetven százalékot, a jelzett megyékben a nyolcvanat is. A kádári konszolidáció időszakában depolitizálódott szülői társadalom és a csökkenő mértékben politizáló iskola konfliktusáról csak kevesen tudunk. A nyolcvanas években a rendszerváltás, a politikai pluralizmus nyilvánvalóan előbb lett elfogadott a „szülők”, mint az iskola világában. (A nyolcvanas évek végi, kilencvenes évek eleji pártpolitikai és értékszociológiai értelemben vett baloldaliságuk, illetve konzervativizmusuk alapján az iskola értékvilágát nyilvánvalóan domináló pedagógusok jelentősen különböznek a szülőtársadalomtól.)

A kimondott világnézeti és politikai értékeken túl az iskola számos olyan magatartásmintát közvetített, mely a szülői értékrenddel nem – vagy nem egyértelműen, s semmiképpen nem a szülők teljes körénél – esett egybe. Az iskola – nemcsak a Horthy korszakban, de a szocialista korszakban is – a szexuális viselkedés terén egyértelműen a konzervatív mintát sugallta s kényszeríttette a diákokra, miközben a társadalom különböző csoportjaiban a szexuális viselkedési normák egyértelműen megváltoztak, sokszorosára nőtt a házasságon kívüli nemi kapcsolatok, a „nem szentesített” együttélések, a válások száma stb. Az iskola a munkahelyi feljebbvalóit tisztelő, a munkát – annak megfizetettségétől függetlenül, erkölcsi megfontolásokból – legjobb képességei szerint elvégző embertípus mintáját vetítette a diákok elé, miközben a társadalom életében a sztrájkok, munkahelyi feszültségek természetesek voltak. Az iskola a tulajdon és emberélet szentségét közvetítette. Ha egzakt kutatások nem is, de mindennapi tapasztalatok bőségesen állnak rendelkezésre arról, hogy a „szülők” világában mennyit ért a tulajdon, majd egyes korszakokban az emberélet szentsége...

Külön témát képez, hogy miközben a tankötelezettség az életkorban felfelé terjeszkedett, aközben az önálló, szülőktől függetlenül megfogalmazott ifjúsági értékrend lefelé. A 19. században még csak az egyetemi hallgatók világának sajátos szubkultúráját tudjuk jól meghatározni; a két világháború között a 10–18 éveseket tanító középiskolai, sőt, polgári iskolai tanárok panaszkodnak az iskola fegyelmével és értékvilágával ellentétes ifjúsági szubkultúráról, mely a sport, a tánc, a jazz és a technika iránti intenzív érdeklődésben nyilvánult meg. Mint közismert, az ifjúsági szubkultúrák és az iskola világának ütközése – akárcsak egész Európában – Magyarországon is folyamatosan gondokat okozott és okoz.

Mindezen – s számos más – vizsgálódás nyomán egyszer talán pontos képünk lesz arról, hogy az iskolafenntartás és az iskolalátogatás mikor és mennyiben volt igény és mennyiben kényszer a magyarországi társadalom egyes szervezetei s a szülők egyes csoportjai számára.

 

E tanulmány a 20871 és 22144-es OTKA kutatások keretében, valamint a Soros Alapítvány támogatásával készült

 

A fenti tanulmány a "A hajszálcsövek és nyomáscsoportok, (OI, Új Mandátum, Bp, 2002) könyvben megjelent tanulmány nem végleges változata. A hozzá kapcsolódó irodalomjegyzéket lásd itt.