Nagy Péter Tibor

 

 Iskolai és társadalmi értékek a Horthy-korszakban

 

 

Közhely, hogy a pártállam évtizedeiben nemcsak a társadalmi „valóságnak” nem volt köze a tankönyvekben bemutatott valósághoz, a valódi világnak a tankönyvszagú világhoz, hanem a „társadalomban” (illetve annak különböző csoportjaiban) tapasztalható, mérhető értékeknek sem volt közük azokhoz az értékekhez, amelyeket az iskolák sugalltak. (Hacsak nem rejtett tantervük révén, de ez már más lapra tartozik.) (Háber–H.Sas 1980, Szabó 1988) A tényt, hogy a tankönyvek és tantervek, tanári kézikönyvek az iskolába járók szüleinek értékeitől eltérő értékek jegyében készültek, sokan egyszerűen a pluralizmus hiányával, a pártállami ideológiai indoktrinációval magyarázták. Mindenesetre tény, hogy a tankönyvmonopólium és az iskolamonopólium, a hivatalos állami ideológia viszonyai között, az eltérő értékek semmiképpen nem jelenhettek meg az iskolában.

Ebből az is következhetne, hogy amikor nem volt iskolamonopólium, s nem volt tankönyvmonopólium, akkor az iskola és a tankönyvek értékvilága közel vagy közelebb állt az adott társadaloméhoz, az iskolalátogatók szüleihez, mint a későbbi évtizedekben.

Ugyanakkor a Horthy-korszakban kiadott tankönyvek egy részét átlapozva (illetve újra átlapozva) az a benyomás erősödött meg bennem, hogy a Horthy-kori „tankönyvvilág” egy egyértelműen tradicionális társadalom értékvilágához alkalmazkodik, s legfeljebb statisztikai eszközöket bevető szövegelemzéssel lehetne kimutatni a tankönyvek értékpluralizmusát.

Minthogy erre az elemzésre itt és most nem tudok vállalkozni (de nagyon tudom ajánlani PhD hallgatóknak és érdeklődő kutatótársaknak), inkább általános benyomásaimat szeretném rögzíteni: melyek a tankönyvek által képviselt értékek – és mit tudunk ezzel szemben a társadalom értéktagoltságáról.

A tradicionális értékvilágban élő társadalom értékeit feltételező és sugalmazó tankönyvek „igéi” különböző kérdésekben természetesen különböző mértékig inhomogén társadalom „talajára hullanak”. E különböző mértéket is szeretnénk jelezni az alábbiakban.

 

 

A nemzet (és a falu)

 

A korszak tankönyveinek egyik legkitüntetettebb fogalma a „nemzet”. Az elemistáknak szóló olvasókönyvek, beszéd és értelemgyakorlatok, állampolgári ismeret tankönyvek, a polgárisoknak, középiskolásoknak szóló földrajz-, történelem- vagy irodalomkönyvek egyaránt azt sugallják: a nemzet a „faluban” él igazán, a városok „kevésbé nemzeti” intézmények.

Mindezt egy olyan országban tanították, ahol – a nagy nemzetiségi területek trianoni elcsatolása után is – a városok továbbra is lényegesen „nemzetibbek” voltak. A városok lakosságának ugyanis 95,3, a falvak lakosságnak viszont csak 90,2%-a volt magyar anyanyelvű. A nem magyar népességben a magyarul tudók aránya a falvakban mindössze 71,7% volt, a városokban viszont 83,9 %. (Ezen belül például a Sopron megyei falvak nemzetiségi lakosságának alig 45%-a, s a baranyai falvak nem magyar lakosainak is csak 61%-a beszélt magyarul 1930-ban.) (MSK, 114, 12.) Azaz, a falu és a nemzet összekötését sokkal inkább indokolta a városi lakosok liberálisabb, modernebb értékvilágának elutasítása, mint a nyelvi nemzetfogalomhoz való viszony. Természetesen nem az a kérdés, hogy „jól” vagy „rosszul” ítélte-e meg – a történeti mérlegelés szempontjából – a nemzetfogalmat a korszak tankönyvirodalma, de az igenis kérdés, hogy (főleg városi) gyerekek százezreit szülei éppen azzal a narrációval nevelték nemzeti identitásra, hogy a városokba költöző elődeik a nagyvárosi közegben „elmagyarosodtak”: jiddis, sváb, szlovák anyanyelvüket-csoportidentitásukat nemzeti nyelvre, nemzeti identitásra cserélték. E rendkívül széles tömegek személyes és történelmi tudata, s ebből következő értékvilága szempontjából a „nemzeti lét” legfontosabb székhelye éppen a város, nem pedig a falu.

 

 

A szülőföld

 

A tankönyvek, az oktatás a szűkebb lakóhelyükhöz, szülőföldjükhöz maradéktalanul „hű”, ahhoz ragaszkodó emberekről számolt be. A nemesi nemzetfogalom népi irányba való elmozdulásával ez a tényező még növekedett is. A tankönyvek figurái a könyvbéli történések színhelyeként szolgáló településen születtek, s ha fel is bukkan a szerencsét próbálni városba induló fiú – a pozitív minta a helyben maradás, vagy éppen a szülőhelyre való visszatérés.

Mindez egy olyan országban, ahol a lakosok alig hatvan százaléka volt helybéli születésű (!), legalább negyven százalék értékvilágát tehát befolyásolnia kellett személyes mobilitásának. Még ha Budapest igazi végletnek is tekinthető – minthogy lakosainak alig 37%-a volt helybéli –, de a többi városok átlaga is közelít ehhez az értékhez: 56 %. Noha a vidék helyben születettségi átlaga értelemszerűen magasabb az országos átlagnál, mégis több olyan megyénk van, ahol hatvan százalék alatt maradt a helyben születettek aránya – ezek jellemzően dunántúliak: Baranya, Komárom, Somogy. Különösen feltűnő, hogy Baranyában még a helyben és a megyében születettek együtt is alig múlják felül a 61%-ot. Nemcsak a városi, de – az ország egyes területein még a falusi családok felére-harmadára is jellemző lehetett, hogy valójában nem volt erőteljes kötődésük a konkrét vidékhez vagy településhez. Ráadásul a városi lakosság 36, a falusi lakosság 15%-a nemcsak települést, de megyét is változtatott. Az iskolába járó gyerekek jelentős része maga is átélhetett költözést: az 1930-ban 7–9 éves elemiseknek közel negyede már máshol lakott, mint ahol született. (Utóbbi tény azt is mutatja, hogy a felnőttek területi mobilitása nem elsősorban annak tudható be, hogy más faluba tartozóval kötnek házasságot, hanem hogy a mobilitás leginkább akkor következik be, amikor már van gyerek a családban.) (MSK, 114)

Ahogy emelkedünk az iskolatípusok ranglétráján, már azt is meg tudjuk állapítani, hogy nemcsak a születési hely, hanem a pillanatnyi lakóhely is, nem is kis mértékben eltér az iskola székhelyétől. A polgárista fiúk szüleinek 31%-a, a polgárista lányok szüleinek 23%-a nem helybéli. Kiugróan magas adat, hogy az evangélikus egyház tulajdonában lévő polgárikba járóknak fele nem helybéli, sőt negyede nem is a megyéből való.

Nem rendelkezünk összesített adatokkal arról, hogy – az elemi utáni iskolatípusok vonatkozásában – a diákok hány százaléka nem helybéli születésű. Ez egy több iskolai anyakönyvre kiterjedő felvétel tanúsága szerint igen változó lehet településenként és  iskolánként. Az abonyi polgári fiúiskola diákjainak ugyan 95%-a helybéli, de csak 68%-uk helyben született.  A székesfehérvári lánypolgáriban a diákok 90%-a helybéli, de csak 51%-a helybéli születésű. (Iskolai, 2001)

A tanítóképzőkbe járó fiúk 80, a lányok 59%-a nem helybéli lakos, 55, ill. 38%-uk még nem is a megyéből való. A középiskolásoknak 34%-a nem helybéli, sőt 17% nem is a megyéből való. (Még Budapestre is igaz, hogy a fiúk negyede, a lányok egyötöde nem helybéli…) (MSÉ, 1928)

A felsőkereskedelmikben ez az arány hasonlóképpen 34, ill. 12%. Utóbbi iskolatípusoknál is jellemző, hogy a lányok nagyobb mértékben helybéliek, bár ennek talán az a domináns oka, hogy a nőoktatásban Budapest erősen felülreprezentált. (MSÉ, 1928, 254.) Csak egy iskoláról, a miskolciról van ennél bőségesebb adatunk. Eszerint a diákoknak 49%-a helybéli, de csak 27%-a helyben született.  (Iskolai, 2001)

Az a két világháború között meghatározóvá váló pedagógiai koncepció, mely a helytörténet, illetve a helyi kultúrtörténet, helyi földrajz tanításán keresztül kívánt „hazafiságra nevelni” a polgáris és középiskolás diákok nagyobbik része számára teljesen inadekvát volt. Az elemisták szempontjából pedig az volt figyelemreméltó ellentmondás, hogy miközben a diákok negyede számára éppen az új településre költözés, az új környezet megszokása jelentette a valódi kihívást, s a későbbi mobilitás a valódi felemelkedési esélyt, az iskola a helyben-maradásról prédikált.

Természetesen az egyes nemzedékekhez tartozó szülőcsoportok szemében különböző mértékig lehetett disszonáns, hogy a tankönyvek a lokalitásban „maradásnak” a „mobilitásnál” nagyobb értéket tulajdonítottak. A 30 és 60 év közöttiek körében valamennyi kisebb korkorcsoportra igaz, hogy (1930-ban) 50% alatt van a helyben születettek aránya. A 35 és 50 év közöttiekre még az is igaz, hogy több mint 30%-uk még megyét is változtatott születése óta. (Az idősebbek még – és talán már – kimaradtak a nagy területi mobilitásokból.)

A nem helyben születettség természetesen különböző mértékben jellemzi az egyes felekezeteket és nemzetiségeket. A trianoni Magyarország unitáriusainak – érthetően, hiszen egy eredetileg erdélyi felekezetről van szó – több mint hetven százaléka nem helybeli születésű. Az izraeliták 57%-os nem helyben születettségét viszont már csak egyötöd részben magyarázza a „galíciai bevándorlás”: az 1930-ban összeszámolt izraelitáknak nem kevesebb, mint 39%-a más trianoni magyarországi településen született. Azaz egy polgárosodottabb felekezeti csoport nagyobb területi mobilitásáról van szó. Valószínűleg a gazdaságilag fejlettebb Dunántúl egyes megyéiben is jól megfigyelhető területi mobilitás indokolja, hogy a katolikusok kevésbé (59%-ban) helybéliek, mint a reformátusok (67%). Azt, hogy az általában polgárosodottnak tartott evangélikus népességnek 65%-a immobil, további kutatásokkal lehetne talán magyarázni. (Legésszerűbb magyarázat talán, hogy az evangélikusok magas iskolázottsága, elitben elfoglalt magas aránya elsősorban azoknak a csoportoknak tudható be, akik több generáció óta városiak.)

A trianoni Magyarország nem magyar anyanyelvű lakosságának több mint hetven százaléka helyben született. Ez önmagában nem magyarázható a nemzetiségek településszerkezetével, hiszen a nemzetiségekhez tartozók nagyobb arányban születtek helyben, mint a falusiak átlaga. Valószínűleg arról van szó, hogy a mobil emberek – minden erre irányuló kutatás adatai által igazolhatóan – inkább váltanak anyanyelvet, asszimilálódnak a magyar többségbe, mint a nem mobilak – így ők mintegy eltűnnek a német, szlovák stb. eredetű nem helyben születettek közül.

Az egyes foglalkozási csoportokhoz tartozó szülőcsoportok értékei is különbözőképpen viszonyulhattak az iskola lokalitás-értékéhez. Ahogy haladunk az agrárszférából az iparforgalmi szféra felé, illetve az iskolázatlanoktól az iskolázottak felé, egyre csökken a helyben születettek aránya. Az agráriumban foglalkoztatott férfiak 71%- a, az iparforgalmi szektorban foglalkoztatottak 43%-a, a közalkalmazottak és köztisztviselők 43%-a – de az értelmiségi önállóknak csak 28%-a volt helybéli születésű. A gazdaság egyes szféráin belül egységesen megfigyelhető, hogy a tisztviselők csak kis arányban helybéli születésűek: az ipari és kereskedelmi tisztviselők harmadára, az agrártisztviselők alig hetedére jellemző ez. A kisiparosok némileg több, a kiskereskedők némileg kevesebb, mint negyven százaléka született helyben. Ezek az adatok egyelőre bizonyos redundanciát tükröznek, hiszen „a nem helyben született” mivolt ugyanazt a személyt egyszerre jellemzi városi, kereskedői vagy izraelita mivoltában. Annak szétválasztása, hogy melyik a jelentősebb tolóerő csak további kutatásokkal lesz lehetséges.

Mindenesetre nyugodtan elmondhatjuk, hogy szinte minden iskolában lehettek olyan diákcsoportok, melyek személyes sorsa, értékei, illetve szüleik értékei markánsan különböztek a szorosabb értelemben vett szülőföldön maradást szorgalmazó tankönyvvilágtól.

 

 

Házasságban élni

 

A tankönyvek olvasmányai, de még a kiválasztott irodalmi részletek is a házasságban élést mutatták a „rendes ember” egyetlen magánéleti alternatívájának.  Még a (történelem, irodalom, olvasó stb. -könyvekben szereplő) konkrét személyek életrajzaiban is csak a „példás házaséletet élt” információ „hírértékű”. Viszonylag gyakori szereplő az özvegyember és özvegyasszony – gyermekét egyedül nevelő variációban is –, de a tankönyvek nem tudnak az egyedül élés alternatívájáról (persze a katolikus papok bemutatását leszámítva), a házasságon kívüli együttélésről, a válásról stb.

Ezzel szemben a korabeli Magyarországon az embereknek egy el nem hanyagolható része házasságon kívül élt. Ha kiszűrjük a gyermekkorúakat – a 15 éven aluliakat –, akkor kitűnik, hogy a vidéki emberek 27,1, a városiak 35,6% -a nőtlenként, illetve hajadonként élt. (Budapesten ez az arány 38,4%.)

Tény tehát, hogy a felcseperedett lányok-fiúk jelentős része nem házasodott korán – noha a tankönyvek normavilága szerint ezt kellett volna tennie. Mi több, később sem maradt elhanyagolható kisebbség a nőtlenek, hajadonok csoportja: a 40 és 49 év közötti falusi férfiaknak 4,7%-a volt nőtlen, a városokban ez az arány már 8,7% volt. A legmagasabb arányt – természetesen – a budapesti férfiak körében érte el a nőtlenek aránya: 11,5%-ot. A nők esetében a falusiak 4,4, a városiaknak viszont nem kevesebb, mint 11%-a tartozott a hajadonok közé, míg a budapesti hölgyeknek 15,8%-a volt hajadon. Az iskola értékvilága tehát falun, de különösen a városban, e tekintetben a társadalom egy jelentős kisebbségének értékeit sértette. (Egy ötvenfős budapesti leányosztály hét-nyolc tanulója vélelmezhetően ezen érintettek csoportjába tartozott.)

Az iskola és a tankönyvek szemében deviáns meg nem nősülés-férjhez nem menés az egyes felekezeti csoportokat különbözőképpen érintette. Az izraelita férfiak és nők 10,9, ill. 9,7%-át érinti ez. Ezt erősen lemaradva – 6, ill. 7,7%-kal – követi a római katolikus népesség, holtversenyben az evangélikusokkal (6, ill. 7,0%). Ha azonban a katolikus papok és apácák számával csökkentjük a katolikus népességet, akkor az evangélikus egyedülállók már csekély fölénybe is kerülnek. A sort – nem sokkal a katolikusok mögött – a reformátusok zárják 5,5, ill. 5,7%-kal.

Nyilvánvaló, hogy a tény, hogy a tradicionalitáshoz – minden mérhető adat szerint – a férfiaknál jobban ragaszkodó nők nagyobb arányban maradnak pártában, az nem lehet önmagában a szekularizáció, vagy a normákkal való tudatos szembehelyezkedés eredménye.  Sokkal inkább a világháború hatása ez: a potenciális vagy tényleges vőlegények ui. elestek. A tény azonban, hogy ilyen nőtöbblet mellett a férfiaknak mégis viszonylag magas százaléka maradt agglegény, már sokkal inkább a normasértő viselkedésnek tudható be.

Az „erkölcsök romlását”, a házasságon kívüli nemi élet terjedését, a prostitúció, a nemi betegségek arányának növekedését értelmező korabeli szakirodalom – már amennyiben nem a sajtó, a mozi, a mulatók, a kabaré és a liberális pártok hatását ostorozta – a leggyakrabban a házasságon kívül élők arányával hozta összefüggésbe. Korabeli adataink – a tényleges szexuális viselkedésről, értékekről – természetesen nincsenek. Nemcsak a nevezetesebb orvosstatisztikai-kézikönyvek – pl. a sokak által ismert „Melly-Doros”, de neves szexualitástörténészek sem tudnak érdemi becslést adni arról, hogy a szexuálisan aktív korban lévő nőtlen férfiak milyen arányban választották az „absztinencia” értékét  a „paráználkodás”, ill. a „vadházasság” devianciái helyett. (Forrai, 2001) Azt pedig végképp nem tudjuk, hogy hölgypartnereik milyen arányban voltak egy modern értelemben vett párkapcsolatot házasság nélkül is felvállaló „normasértők”, „házasságtörő” férjes asszonyok, alkalmi vagy hivatásos prostituáltak. A házasságon kívül született gyerekek arányát nem tartjuk igazán jó mutatónak, hiszen a terhesség-megelőzés éppen a modern és iskolázott rétegekben volt inkább elterjedt. A házasságon kívül szült gyermek éppen azokat a csoportokat jellemzi – az anyák felekezeti és foglalkozási összetétele is ezt mutatja –, akik nem modern, s valószínűleg nem is szekularizált társadalmi csoportokhoz tartozva – vagy legalábbis ilyen körökből jőve lettek normasértők. De azért ők sem voltak kevesen: a törvénytelen születések Budapesten a születések 20%-át tették ki. A két legszekularizáltabb felekezet az izraelita és az unitárius alulreprezentált, a legkevésbé szekularizált görög katolikus erősen felülreprezentált a törvénytelen születéseknél. Ez nem csoda, hiszen a  házicseléd anyák felülreprezentáltak elsősorban: szüléseik 93%-a törvénytelen volt. (BSÉ, 1926, 200.)

A törvénytelen gyerekeknek természetesen kisebb esélye volt megérni az elemi iskolás életkort, mint a törvényeseknek, de még így is valószínű, hogy a tanulók 15%-át is meghaladta azoknak a budapesti elemistáknak a száma, akiknek családi békéjét, anyjához esetleg nevelőapjához fűződő viszonyát sértette a házasságon kívüli szülés súlyos tankönyvi, iskolai elítélése.

Visszatérve a normasértés kevésbé súlyos esetére, a házasság elkerülésére: a városi népességben – s ezen belül az iskolázottabbak körében – a nőtlen, hajadon családi állapot viszonylag széles körben megfigyelhető. A megyei és a városi tisztviselőknek egyaránt közel egyharmada tartozott ebbe a csoportba, az orvosoknak is mintegy negyven százaléka, a magánmérnököknek ötven százaléka. (Tény, hogy bizonyos foglalkozásoknál hasonló vagy ennél magasabb arány is mérhető – ezeknél azonban a korösszetétel indokolatlanná teszi az összehasonlítást: az ügyvédjelöltek például, nyilván életkori okokból, magasabb arányban nőtlenek, mint az ügyvédek.)

Persze, ha az agglegénynek maradt középosztálybelieket valaki megkérdezte, hogy miért maradtak ebben a családi állapotban, akkor – talán néhány pesti „bohém embert” leszámítva – nem az agglegény és hajadonélet értékeiről beszéltek, hanem arról, hogy egzisztenciálisan nem engedhették meg maguknak a családalapítást. Nem vonva kétségbe, hogy ők ezt valóban így élték meg, ez a magyarázat az értékszociológia-történetszociológia kutatójának nagyon is informatív: arról szól, hogy két versengő érték közül (miszerint a „rendes ember” házasságban él, ill. a „rendes ember” képes megfelelő szinten eltartani a feleségét) az így válaszolók a második alternatívát részesítették előnyben. (Azaz „a házasság, mint két ember közös keresetére épülő egzisztencia-forma” ezen emberek értékvilágától idegen.) Hasonló a helyzet a hajadonnak maradt falusi tanítókisasszonyokról szóló azon állítással is, hogy „nem talált magához illő partnert”. A számtalan – nem vitatható autonómiájú – emberi sors mögött ott áll a közös történetszociológiai-értékszociológiai összefüggés, hogy a „rangalatti házasságot kötni”, ill. „hajadonnak maradni” társadalmi „tilalmai” közül melyik bizonyult erősebbnek.

A tankönyvek világában – az eddigiek alapján talán azt mondhatjuk: „természetesen” – nyoma sincs annak, hogy a házastársi együttélésnek nemcsak a halál, hanem a válás, illetve a különköltözés is véget vethet.

Pedig az elváltak arányának növekedése a magyarországi népesség egymást követő generációiban igen figyelemreméltó. A teljes női népességben ugyan a növekedés csak egy százalék körül mozog, de a fiatalabb nemzedékben már magasabb ez az érték, a városi női népességnek pedig három százaléka elvált. Természetesen az elvált nők aránya magasabb az önfenntartásra képes, kereső, illetve iskolázott csoportokban. A válás és a polgárosodottság összefüggése még egyértelműbb, ha nem az elvált családi állapotúak arányát vizsgáljuk –hiszen az újraházasodott elváltak e statisztikákban a mi szempontunkból már „rossz helyen” szerepelnek –, hanem magukat a válásokat. Aki ugyanis válik, az akkor is a „normasértők” kategóriájába kerül, ha utána újraházasodik. A válási statisztika szerint a húszas évek elején 100 házasságra nyolc válás jut. (MSÉ, 1931, 15.) 1921 és 1938 között több mint százezer válást mondtak ki – az iskolázottabb és gyermekeiket nyilvánvalóan jobban iskoláztató csoportok felülreprezentációjával. (Karády, 2001)

Az iskolázottság és a válás összefüggése ahhoz a sajátos paradoxonhoz vezet, hogy pusztán az a tény, hogy egy gyerek az iskolában (középiskolában) hall a „felbonthatatlan” házasság intézményéről, növeli annak esélyét, hogy abba a csoportba essen, melynek tagjai a későbbiekben felbontják majd házasságukat.

Több ízben utaltunk rá, hogy korabeli értékszociológiai felvételek gyakorlatilag nincsenek. Az elképesztően gazdag országos, ill. budapesti statisztikai adatfelvételek az értékek mérésére nem terjedtek ki. (A fentebb idézett adatok sem értékeket mértek, hanem olyan társadalmi jelenségeket, melyekből bizonyos értékek meglétére, hiányára következtethetünk.) A későbbi – az elmúlt egy-két évtizedben végzett szociológiai felvételeket kétféle módon  használhatjuk: a kérdések egy része azt tudakolja, hogy a megkérdezettek gyermekkorában szüleik milyen gyakran jártak istentiszteletre, vagy milyen gyakran olvastak könyvet. A mai idős emberek visszaemlékezései tehát arról tudósítanak, hogy 1930 körül az akkori szülők nemzedéke milyen volt.

Ennél lényegesen kevésbé használhatóak az idősebb nemzedék jelenlegi értékválasztásáról szóló kérdések. Mégis – különféle kérdéseknél különböző mértékben – az egyes nemzedékek közötti különbségek magyarázhatók az eltérő gyerekkori-fiatalkori szocializációval.

Évtizedekkel későbbi értékvizsgálatok szerint a háború előtt felnőttek kétharmada elfogadja a válást a rossz házasságokra adott megoldásként. (TÁRKI) A közvélemény-kutatási adatok szerint e korcsoport 44%-a elfogadja a házasságon kívüli együttélés intézményét, s harmaduk tolerálja a szentesítetlen együttélésekből származó gyereknemzést is. (TÁRKI)

A házasság nélküli együttélés mértékéről nincsenek adataink – pedig tulajdonképpen lehetnének, hiszen az 1930-as népszámlálás „családi állapot” tábláinak községi összesítői még tartalmazzák a „vadházasság” kategóriáját, a publikált összesítőkből azonban ez már kimaradt. Nemcsak a tankönyvek, de a hivatalos statisztika sem kívánt szembenézni e jelenséggel.

 

 

 

Gyermekeket nevelni

 

A tankönyvek normavilága nemcsak annak lehetőségét nem vette számításba, hogy „normális”, boldog, értékes ember lehet az is, aki nem kötött házasságot, de azt sem, hogy a házastársi-együttélésekben ebben az időben már egyáltalán nem volt természetes „az ahány gyermeket Isten ad” elvének betartása. Ezzel szemben a tankönyvek a többgyermekességet, sőt a sokgyermekességet tekintették normatívnak.

A valódi világban azonban a natalitási adatokból láthatóan születésszabályozás érvényesült. A házasságoknak 17%-ából nem született gyermek, s további 17%-ából csak egy gyermek született – legalábbis 1930-ban. (MSK, 114) Az ekkoriban az anya halálával megszűnt házasságok 22%-ában egyetlen életben maradt gyermek sem volt – 18%-ában pedig nem is született gyerek. A megszűnt házasságok mindössze negyven százaléka tekinthetett vissza arra, hogy három vagy annál több gyermeket nevelt volna. (MSK, 97, 75)

Természetesen az igen fiatal (24 éven aluli) feleségek és az igen rövid (5 éven aluli) házasságtartamra visszatekintő házasságok gyermektelensége az, amely felülmúlja az átlagot, de a kombinált elemzés már kevésbé közhelyes eredményeket hoz. Kitűnik, hogy a fiatalon (15–25 évesen) kötött házasságok esetében a házasság ötödik és tizedik éve között csupán 10 százalékos esélye van annak, hogy a pár gyermektelen maradjon, ezzel szemben az érettebb korban kötött házasságoknál ennek az esélye kétszeresére nő.

A gyermektelenség legvalószínűbb az izraelita házaspárok esetében (24%), a három nagy keresztény felekezethez tartozók esetében 16–17%.  A vidéki házaspárok 15, a budapesti párok 32%-ának nincs gyermeke, az egy-egy gyermek 16, ill. 23%-ukat jellemzi.

A két – jól érzékelhető – dimenzió kapcsolatát az alábbi táblázat mutatja.

 

A férjezett nők átlagos gyerekszáma 1930-ban

 

 

Budapest

törv. város összesen

megyék összesen

összesen

római katolikus

1,92

2,38

3,56

3,36

református

1,76

2,47

3,33

3,2

evangélikus

1,76

2,16

3,3

3,15

izraelita

1,85

1,95

3,

2,4

 

 

E társadalmi jellemzők alapján megint csak jól körülrajzolhatók azok a társadalmi csoportok, melyeknek normavilágát a tankönyvek egyáltalán nem vették figyelembe.

A gyerekszámmal kapcsolatos korabeli statisztikai adatot talán jól kiegészíti egy kilencvenes évek eleji közvélemény-kutatás. Eszerint az akkoriban felnőtt emberek 43%-a háromnál kevesebb s további 43%-a három gyermek létét tartja ideálisnak: e megfogalmazások gyakorlatilag kizárják a szabályozatlan gyermekvállalást. Harmaduk egyetértett azzal, hogy a gyerekek korlátozzák a szülők szabadságát. (TÁRKI)

Természetesen a későbbi közvélemény-kutatási adatokból átsütő modern értékválasztás tényleges megléte a kilencvenes években megkérdezettek 1930 körüli családjában kimutathatatlan. De az tény, hogy a sokgyerekes családmodell egyedül üdvözítő voltáról tanuló gyerekek nagy százaléka olyan családban élt, ahol vagy ő volt az egyetlen gyerek, vagy legfeljebb egy-két testvére volt.

 

 

Hetente templomba járni

 

Az iskola többféle eszközzel is képviselte a „heti istentiszteletjárás” értékét. Nemcsak a kötelező és tanrendbe iktatott, viszont kifejezetten a felekezetek által szervezett hittanóra fogalmazta meg ezt normatívként, de 1920 óta a heti istentisztelet járás a tankötelezettség része lett.

A felnőttek társadalmában ugyanakkor már kisebbségben voltak a heti isntentisztelet  látogatók. Korabeli felmérések szerint a harmincas évek végén a református gyülekezeti tagoknak 9–40%-a járt hetente istentiszteletre. (Bolyki-Ladányi, 1987, 82.) 1939–40-ben a 6 évesnél idősebb katolikusok 43%-a vett részt a vasárnapi misén. (Tomka, 1991)

A visszatekintő TÁRKI közvélemény-kutatás szerint a Horthy-korszak elején az apák fele, az anyák háromötöde járt az egyházi elvárások szerinti gyakorisággal istentiszteletre. A Horthy-korszak két évtizede során pedig a szekularizáció – a határozott kormányzati lépések ellenére – előrehaladt, s az időszak végén a férfiaknak már csak kétötöde, a nőknek már kevesebb, mint háromötöde felelt meg az egyházi előírásoknak a templomba járás tekintetében.

Ha azokat vizsgáljuk meg, akik havonta néhányszor vagy annál gyakrabban jártak istentiszteletre, akkor kiderül, hogy akik a húszas évek közepére emlékezhettek az apáknak háromötödét, az anyáknak háromnegyedét sorolták ebbe a kategóriába. A második világháború idején serdülők emlékei szerint pedig az apák alig fele, az anyáknak pedig már csak kétharmada tartozott ebbe a csoportba.

Másfelől nézve azoknak a családoknak az aránya, ahol egyik szülő sem járt rendszeresen istentiszteletre (legfeljebb ünnepenként, évente vagy soha) egyetlen évtized alatt a szülői népesség negyedéről harmadára nőtt.

Az 1919 és 1939 között született korcsoport szüleinél – immár nem az időtengely, hanem a falusi-városi lét szerint bontva – a következő istentisztelet járási gyakoriságot tapasztaljuk

 

Az istentiszteletre/misére járás gyakorisága a harmincas és negyvenes években, falvakban és városban

 

 

apák

falusi apák

városi apák

anyák

falusi anyák

városi anyák

soha

16

14,8

22,1

8,9

7,6

12,7

évente

8,4

7,8

11,5

5,8

4,9

8,6

évente néhányszor

20

20

24

14

14

15

havonta néhányszor

10,8

11,3

11,8

13,9

14,3

13,9

hetente

33,9

39,7

26,7

43,5

45,6

41,6

hetente többször

4,1

4,8

3,4

8,7

9,6

7,1

naponta

1,3

1,7

0,4

3,1

4

1,1

összesen

100

100

100

100

100

100

összes N

890

630

248

921

250

656

                       

 

 

A város és a falu közötti nagy különbségek elsősorban a szekularizált és az erősen vallásos végponton elhelyezkedők arányából láthatók. A családon belüli állapotokat nézve: a városokban 1,5-ször, a falvakban 1,28-szor gyakoribb a hetente vagy gyakrabban istentiszteletre látogató anya, mint a hasonló apa. A másik végponton – a sosem járók között – a falusi apák kétszer gyakrabban fordulnak elő, mint a hasonló anyák, a városokban viszont csak 1,7-szer.

Ugyan a fő szabály az, hogy a nők gyakrabban járnak istentiszteletre, mint a férfiak, mégis vannak olyan házaspárok, ahol ez fordítva van. Így a teljesen egyértelmű egyházias mintát mutató szülők aránya a falvakban a családok kétötödére, a városokban negyedére csökken. Azoknak a családoknak az aránya pedig, ahol legalább az egyik szülő sosem járt istentiszteletre, a falusi családok több mint húsz, a városi családok közel harminc százaléka.

A Horthy-korszakbeli istentisztelet-járásról az 1919 és 1939 között születettek, s gyermekkorukban is Budapesten  élők (497 fő) körében végeztünk felmérést. (Nagy, 2000)

A budapesti apák több mint negyede soha nem ment templomba, s további bő egynegyede is évente egyszer, ill. néhányszor, tehát legfeljebb ünnepeken! További egytized az, aki havonta néhányszor elmegy templomba. Az anyák bő harmada hetente vagy annál gyakrabban eljár az istentiszteletre, és körükben az erősen szekularizált csoport is lényegesen kisebb.

Azt hihetnénk, hogy ennek a nonkonform viselkedésnek az oka a szekularizált többedik generációs szakmunkásság. Ez azonban – legalábbis felmérésünk adatai szerint, ahol persze az érettségizett csoport csak ötven fő – nem így van. Az értelmiségi apák fele sosem járt istentiszteletre, további negyedük csak évente. Az önállóknak hatvan százaléka tartozik ebbe a két csoportba. A szakmunkásoknak már csak egy-egy negyede tartozik ide, a segédmunkásoknak pedig egy-egy ötöde.

A másik oldalon a havonta legalább néhányszor templomjárók megfigyelésekor „tökéletes lejtőt" kapunk: a segédmunkásoknak 40, a szakmunkásoknak 30, az önállóknak 15, a magas társadalmi csoportba tartozóknak pedig már csak 10%-a tartozik ide.

A katolikus apák egyötöde, a református apák egynegyede heti istentisztelet-járó, s ha a kevésbé szigorú – havi néhányszori – istentiszteletre-látogatást vizsgáljuk, hasonlóképpen enyhén szekularizáltabbnak találjuk a katolikusokat.

Az apák istentisztelet járása szempontjából tehát Budapest társadalma nem a „keresztény Magyarország" fogalmából következő előzetes elvárásainknak tesz eleget, hanem a klasszikus városiasodási modellnek.

 

 

Endogám házasságot templomban kötni

 

A tankönyvek világában a házasság szinte mindig azonos felekezetű emberek között köttetik, hiszen ez teszi lehetővé a felekezeti szempontból egyértelmű vallásos életet, vallásos nevelést. A valóságban azonban a Horthy-korszakban a vegyes házasságok aránya megnövekedett.

1928 és 1946 házasságra vonatkozó statisztikai adatait összehasonlítva a vőlegény vallásához viszonyítva a katolikusoknál 13, ill. 15%, a reformátusoknál 33, ill. 40%, az evangélikusoknál 42, ill. 51% kötött vegyes házasságot 1928-ban, ill. 1946-ban. (MSÉ, 1928, 21; 1946, 29.)

A vegyes házasságok közül a tankönyvek világával a keresztény-izraelita házasság állt leginkább szemben. Az e kérdéssel foglalkozó tanulmányok egyértelműen mutatják, hogy noha a keresztény-izraelita házasságkötéssel a kurzus nemcsak valláserkölcsi, hanem nacionalista és antiszemita megfontolásokból is szembenállt, csak az ilyen összetételű házasságot egyértelműen betiltó zsidótörvények tudták visszavetni az e tekintetben „normasértő” viselkedést. Azaz a nagyvárosi népességben a zsidó és nem zsidó fiatalok közeledése minden ellenkező propaganda, s az ellenkező oldalon állók fokozódó elzárkózása ellenére folyamatos maradt. 

A katolikus-protestáns házasság jelenti a következő szekularizációs tömböt. (Istentisztelet járási adatok alapján jelenthetjük ki, hogy a katolikus-protestáns házasságokban élők szignifikánsan szekulárisabbak, mint az azonos felekezetű házastárssal élők.) Csak kevéssé szekularizáló hatású a római katolikus és görög katolikus, ill. a református és evangélikus felek közötti házasság.

 

A katolikus-protestáns házasságok a három nagy felekezethez tartozók körében 1928-ban és 1946-ban (MSÉ, 1928, 1946.)

 

 

katolikus vőlegény

református vőlegény

evangélikus vőlegény

1928-ban

10,68

28,78

30,57

1946-ban

12,72

36,08

37,58

 

Az összes katolikus-protestáns házasság 1928 és 1946 között az összes házasság 14,8%-áról 17,8%-ára nőtt! Bizonyítottnak tekinthetjük tehát, hogy a húszas évek végén, ill. a harmincas években született gyerekek legalább hetedénél az „azonos felekezetűvel házasodni” értéke nem bizonyult követhetőnek.

A budapesti adatok a vegyes házasságok (benne persze a keresztény-izraelita vegyes házasságok) arányának szinte folyamatos növekedését mutatják. Kicsit visszafelé menve az időben: 1877-ben a házasságok 17,3%-a vegyes házasság, az arány először 1884-ben lépi túl a 20,  1896-ban a 25, 1911-ben a 30%-ot, 1923-ban pedig eléri a 35%-ot. 1941-ben (a zsidótörvények után) az arány 34,45%, de 1945-ben a vegyes házasságok aránya –nyilvánvalóan az 1938 és 1945 között elmaradt házasságok „behozásaként” – 37%-ig kúszik, majd ismét csökken néhány százalékot. (Budapest, 1941, 1946. Illyefalvi, 1933, 98.)

            Az „azonos-felekezetűség” értékét sugárzó iskolába járó gyerekek tehát egyre növekvő arányban a nem endogám házasság mintáját láthatták otthon és környezetükben, s a városi lakosság arányának – már a harmincas években is jól előre látható – növekedése miatt egyre szélesebb tanuló csoportokat kellett volna felkészíteni a másfelekezetűekkel való együttélésre. Noha a felekezetek közötti béke – legalábbis a jelszavak szintjén – erősen jelen van a korban, sőt elvi jelentőségét a történelem és társadalomismeret könyvek is deklarálják, a (részben felekezeti kiadók által kiadott) tankönyvek üzenetei mégsem a többfelekezetű társadalomban történő együttélésre készítenek elő elsősorban.

Bár a kilencvenes évek óta Magyarországon a házasság polgári intézménnyé is vált, a tankönyvek gyakorlatilag kivétel nélkül a házasság szentségéről, illetve egyházi mivoltáról szólnak.

Ugyanakkor a két háború között már jól kitapintható az a csoport, aki nem köt egyházi házasságot. Az azonos felekezetűek közötti házasságok közel egytizedét, a vegyes házasságok közel 44%-á t nem egyházi módon kötötték. (MSÉ, 1928, 21.) A vegyes házasságot kötő katolikus férfiak 57, 8%-a, a reformátusoknak alig 32,3%-a vette igénybe az egyház házasságkötési szolgáltatását.

 

 

 

MEGCSINÁLNI BUDAPESTRE!!!!!!!

 

Nemi szerepeket betartani

 

A tankönyvekben a „dolgozó ember” szinte mindig férfi, még a tanítónői szerep bemutatása is igen ritka.  Pedig 1930-ra már az országban az (előző évtizedekben kiadott, ekkoriban még élő értelmiségiek birtokában lévő) bölcsészdoktori oklevelek ötöde, a gyógyszerészi oklevelek hetede, orvosi oklevelek tizede a nők kezében voltak, de volt már negyven mérnöknő és hatvan közgazdásznő is, a pedagóguspályákon pedig már jól kitapintható az elnőiesedés.  Az egyetemek hallgatói összetétele, ami szintén ezt a tendenciát jelzi, óriási elmozdulást dokumentál: az orvoskarokon ugyan (a numerus clausus következtében) 8%-ra szorul vissza a nők aránya, de a bölcsészeten túllépi a 46%-ot, a gyógyszerészeti karon a 33%-ot, a közgazdasági karon a 12 %-ot. (MSÉ, 1928)

A nők aktivitása természetesen az egyes szférákat különbözőképpen jellemezhette. Az agrárszférában 2340 ezer eltartott nőre alig 120 ezer önállóan, a férjétől függetlenül kereső nő jut, azaz az agráriumból élő nők alig 5%-a „sértett” nemi szerepet. Ezért az adatért nemcsak a parasztok világa „felelős”: a  több mint 5600 agrártisztviselő közül alig 200 volt nő. Az ipari szférában ezzel szemben a 728 ezer eltartott nőre 172 ezer kereső nő jut, a kereskedelmi szférában pedig még több: 180 ezerre 56 ezer – azaz itt már a nők 19, ill. 24%-a sérti meg a tradicionális szerepet.

A női munkavállalás aránya (ha a „segítő családtag” függetlenséget nem biztosító státusát leszámítjuk) a tisztviselői népességen belül a legmagasabb: a munkavállalók 30%-át is meghaladja. Ezen belül a kereskedelmi tisztviselőknél az arány még ennél is magasabb.

Ha az agrárium-iparforgalmi szféra mindent meghatározó különbségét nem vesszük figyelembe, az ország egyes területein további nagy különbségeket találunk. Az iparforgalmi keresőknek Budapesten nem kevesebb, mint 46%-a nő volt. A városok átlagában ez 37%-ot, a községek átlagában 10%-ot jelentett. De a megyék között is nagy a különbség. Három dunántúli megye is van – s rajtuk kívül Békés –, ahol az iparforgalmi szféra keresőinek több mint 15%-a nő.

A közszolgálat és szabadfoglalkozások blokkjában (minthogy ezt mindenütt a jogi végzettségűek dominálták, akik csak férfiak lehettek, s tömeges női jelenlét legfeljebb a tanítói pályán érzékelhető) a regionális szórás érthetően kisebb: Budapesten is csak a keresők 9,7% -a tartozik a női nemhez. A városokban 8,7, a falvakban 3% ez a mutató.

Korabeli közvélemény-kutatásokkal e vonatkozásban természetesen nem rendelkezünk. De ha belegondolunk abba, hogy a családra vonatkozó attitűdök jókora arányban gyerekkorban rögzülnek, mindenestre feltűnő, hogy az 1910-es és 1920-as években született (a kérdezés idején tehát már nem fiatal) népesség ugyanolyan arányban – kb. 50%-ban – mondja azt, hogy „a dolgozó anya ugyanolyan jó anya lehet, mint a kizárólag családjának élő”, mint a fiatalabbak. A feleség munkavállalásával kapcsolatos különböző kérdéseknél következetesen 5–10% pontos eltérés tapasztalható, mely azt mutatja, az idősebb nemzedék kevésbé tekinti magától értetődőnek a női munkavállalást. De még így is nem kevesebb, mint 50% nevezte meg a nő függetlenségének útjaként a munkát. (TÁRKI)

 

 

 

Vajon miért?

 

Ha egyszer a magyar társadalomnak vannak olyan jól körülírható csoportjai, akiknek a bevettől eltérő értékei vannak, s e csoportok bizonyos településeken, bizonyos iskolatípusokban olyan „koncentrátumban” fordulnak elő, hogy helyileg, intézményileg akár többséget is alkothatnak – miért nem tükröződik mindez a tankönyvek és a tantervek világában? Miért áll szemben a modern értékek akceptálásával a politika, miközben teljesen egyértelmű, hogy e csoportok egy többpártrendszerű demokráciában egyáltalán nem tekinthetők lényegteleneknek: iskolázottabbként, városiasodottabbként és vagyonosabbként aránylag többen rendelkeznek közülük választójoggal, mint a tradicionális értékeket követő csoportok.

Meg kell állapítanunk, hogy a politika viselkedését ebben a szférában nem a (modern politikai szociológiából ismert) „szavazatmaximalizálás” határozta meg, hanem egyéb tényezők. (Lipset) Egy ilyen tényező például, hogy a kormányzati ágak között mintegy munkamegosztás alakult ki. A kormányzatot és a kormánytöbbséget a modernebb rétegek számára is támogatandóvá (elviselhetővé) tenni a kereskedelempolitikusok, a pénzügypolitikusok, az igazságügyminisztérium és – bár ellentmondásosan – a szociálpolitikai bürokrácia feladatává vált.

A kultusztárca – ellentétben a 19. század utolsó két-három évtizedében megfigyelhető viselkedésével – nem fordított nagy figyelmet arra, hogy e modernebb csoportok oktatással kapcsolatos igényeit kielégítse. (Annak ellenére, hogy Klebelsberg személyesen közelebb állt a kormánypárt konzervatív-liberális, mint szélsőjobboldali erőihez.) A kultusztárca sokkal inkább a közalkalmazotti csoportok – és a hozzájuk csapódó hasonló mentalitásúak – érdekeinek és értékeinek akart megfelelni. Amikor pedig – legalábbis a jelszavak szintjén – a kormánytámogatók körét szélesíteni akarták, az iskolázási mobilitás csatornáit a paraszti és altiszti rétegek előtt nyitották meg s nem a modern mentalitású csoportok előtt. 

Egy másik tényező, hogy a tárca az oktatáspolitika mellett egyben a kultúrpolitika, sőt bizonyos értelemben a társadalomra irányuló egész kormányzati ideológiai munka felelőse is volt. Ez a kultúrpolitika és ideológia pedig (egy önmagát az 1867–1918-as rendszerrel, ill. 1918–1919-cel szemben definiáló kormányzat esetében) természetesen nem lehetett más, csak konzervatív.

A harmadik tényező az, hogy az ágazati politizálás aktorai kivétel nélkül közelebb álltak a konzervatív, mint a modern értékpólushoz – a velük való folyamatos kommunikációt nyilvánvalóan megkönnyítette, hogy a VKM nem tette lehetővé modern értékvilágú tankönyvek bevezetését.

Az oktatáspolitikai tér többi – tehát minisztériumon kívüli – szereplői is közelebb álltak a konzervatív pólushoz, mint a társadalom átlaga. Közismert, hogy az iskolarendszer meghatározó faktora felekezeti tulajdonban volt. Számos egyháztörténeti kutatás bizonyította, hogy a nagyobb felekezetek nemcsak az adott felekezetekbe bejegyzett szélesebb, vallásukat különböző mértékben gyakorló tömegeknél voltak konzervatívabbak, de még az aktív hívők körén belül is kimutatható ez. Azaz – némi leegyszerűsítéssel – az egyházi hierarchia vezetői általában konzervatívabbak voltak, mint a katolikus-protestáns-zsidó társadalmi szervezetek, értelmiségi csoportok, folyóiratok, s – zömükben – konzervatívabbak, mint az előttük járó püspök-nemzedék. (A katolikus, ill. református egyházak történetét ismerőknek a Csernoch-Serédi vagy a Baltazár-Ravasz váltásra utalunk.) (Balogh-Gergely)

Azt is kijelenthetjük – nemcsak statisztikai paramétereik, de a korabeli szépirodalom, sajtó és a kortársak visszaemlékezései alapján szintúgy –, hogy a tanárok konzervatívabbak voltak, mint a főiskolát, egyetemet végzettek átlaga, a tanítók konzervatívabbak voltak, mint a középiskolát végzettek átlaga.

Az oktatásügyi szféra – a szakminisztérium, az iskolafenntartók, a pedagógusok világa – nem volt érdekelt a modern értékek beemelésében. Ezzel talán összefüggésben, de nyilván ettől függetlenül is, úgy tűnik, mintha a modern értékek követői sem ambicionálták volna a tankönyvi/tanrendi pozíciók megszerzését. Legalábbis abból kiindulva, hogy milyen hihetetlenül keveset foglalkozik az oktatással a Pesti Napló, a Nyugat, vagy éppen a Századunk. S abból, hogy a dualizmus korával szemben a tankönyvszerzők sorában a friss tudományos eredmények bemutatását ambicionáló akadémikus-egyetemi tanár elittel szemben (a szükségképpen a tudomány „tegnapi” állásához jobban kötődő) középiskolai tanár  figurája lett a meghatározó.

 

 

Nemcsak ők modernek

 

Mekkorának tekinthető a társadalom többé-kevésbé modernnek tekinthető része a Horthy-korszakban? Fentebb szinte minden modernizációs érték mellett 3-5-10-20%-os számokat találunk. Csakhogy a kör ennél a „normasértő” tömegnél bővebb: hiszen nyilvánvalóan – mint minden társadalomban – vannak olyanok, akik nem szokásszerűségi alapon, hanem individuális döntés eredményeképpen maradnak falujukban, járnak templomba, kötnek házasságot, maradnak háztartásbeliek, szülnek sok gyermeket stb. Az ő döntéseik csak történetesen esnek egybe a tankönyvek által sugallt társadalmi normával. Minthogy döntéseik individuális és nem szokásszerűségi alapon történtek, az ő egyetértésükkel sem szükségszerűen találkozik álláspontjuk „kanonizálása”. (Sokkal későbbi szociológiai felmérések mutatják, hogy a tradicionális értékekkel egybeeső álláspontot képviselő emberek között – különböző témákban – 10 és 80% között változik azok aránya, akik nem ítélik el a más értékeket követőket, s noha őket nem sújtaná, mégsem támogatnának társadalmi-jogi-gazdasági szankciókat a disszidensek, a nemi szerepeket sértők, a házasságon kívül együtt élők, a homoszexuálisok, a házasságtörők, a gyermektelenek, az abortálók stb. ellen.)

A magyar társadalom tradicionalitásból kimozdult, életéről individuális döntéseket hozó, a tankönyvekben sugallt ember-képpel szembenálló csoportjai tehát bizonyosan szélesebb kört jelentenek, mint a fenti kemény adatokból látszik. Hogy történetesen mennyivel szélesebbet, azt természetesen nem tudhatjuk. Úgy véljük a modern/individualista értékvilágúak a többséget azért egyik vonatkozásban sem érik el.

Most már csak az a kérdés, hogy a magyar társadalom egésze és egész fejlődése szempontjából minek tekintjük ezt az 5-10-40%-os kisebbséget. Enklávénak, zárványnak-e, mely a többséggel szemben áll, s annak modernizációs útját nem befolyásolja, ekképpen oktatási jogainak – köztük az értékeikkel nem ellentétes oktatáshoz való jognak – a sérelme a „kisebbségi jogok sérelmének” kategóriájába sorolható-e, vagy olyan kristályosodási pontnak, mely egyre többek számára adott esélyt, hogy e kisebbségek normáiból, értékeiből, sikereiből is tanulva, hozzájuk sok tekintetben csatlakozva maguk is meginduljanak a  polgárosodás,  modernizálódás, individualizáció útján. Ha ugyanis az utóbbi igaz, akkor ezeknek a modern-individuális értékeknek a nem akceptálása nem kisebbségi jogsérelem, hanem a magyar társadalom egészének sérelmére elkövetett súlyos mulasztás volt.

 

 

A fenti tanulmány a "A hajszálcsövek és nyomáscsoportok, (OI, Új Mandátum, Bp, 2002) könyvben megjelent tanulmány nem végleges változata. A hozzá kapcsolódó irodalomjegyzéket lásd itt.